واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

مزیت استفاده از فناوری NVMe در سرور ابری چیست؟

ابر ویراک - مقالات - مزیت استفاده از فناوری NVMe در سرور ابری چیست؟

اگر تصمیم به خرید یک سرور ابری برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا میزبانی از یک سرویس خاص داشته باشید، بدون شک با نام ذخیره‌سازی مجهز به فناوری NVMe در سرورهای ابری نیز آشنا شده‌اید. امروزه تمامی سرورهای پیشرفته و به‌روز دنیا از این فناوری ارتباطی سخت‌افزاری برای انتقال داده‌ها میان قطعه‌ی ذخیره‌سازی SSD یا HDD با دیگر بخش‌های سرور خود بهره می‌برند که باعث شده تا سرعت پاسخگویی آن‌ها به بهینه‌ترین حالت ممکن از گذشته تا به امروز برسد. سرور مجازی ابر ویراک نیز دقیقا به همین خاطر با بهره‌گیری از این قطعه آماده‌ی عرضه شده‌اند.

از طرف دیگر ممکن است با نام NVMe در دنیای کامپیوترهای شخصی، حرفه‌ای و کامپیوترهای مناسب برای اجرای گیم نیز آشنا شده باشید. بسیاری از گیمرها و افراد حرفه‌ای برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین که نیاز به افزایش سرعت Read و Write به‌صورت بهینه دارند، دقیقاً از ذخیره‌سازی‌های دارای همین رابط استفاده می‌کنند تا روند انتقال داده را افزایش دهند. استفاده از قطعه‌های جدید دارای این رابط پیشرفته باعث می‌شود تا سرعت لودینگ بازی، ذخیره یا انتقال یک فایل به شکلی بی‌نظیر افزایش پیدا کند.

حقیقت این است که سرورها هم دقیقاً با استفاده از همین قطعات سخت‌افزاری می‌توانند به بهترین سرعت انتقال داده دست پیدا کنند. تصور کنید که یک سرور ابری که هزینه‌ی از مصرف آن به‌صورت ساعتی و روزانه محاسبه می‌شود، در صورت داشتن سرعت انتقال داده‌ی بالا تا چه مقدار می‌تواند عملکرد بهینه و کاربردی‌تری را به همراه داشته باشد و از در هزینه‌های میزبانی صرفه‌جویی کند.

مزیت استفاده از فناوری NVMe در سرور ابری چیست؟

تا پیش از این، افرادی که نیاز به پاسخگویی به حجم زیادی از کاربران را در یک سرویس یا وب‌سایت داشتند، معمولاً به خرید یا اجاره سرورهای اختصاصی و سرورهای مجازی تمایل پیدا می‌کردند که هزینه‌ی آن‌ها را افزایش می‌داد. اما استفاده از فناوری پیشرفته‌ی NVMe در قطعات مدرن ذخیره‌سازی سرورها باعث شده تا یک سرور مجازی ابری نیز پاسخگوی نیاز حجم نسبتاً قابل‌توجهی از کاربران باشد. با وجود تمام این توضیحات، سؤال اصلی این است که NVMe دقیقاً چیست و چه تأثیری روی عملکرد سرورهای تحت مدیریت شما می‌گذارد.

NVMe در ذخیره‌سازی سرور ابری چیست؟

فناوری NVMe یک سیستم ارتباطی نوین و پیشرفته برای اتصال قطعه‌ی ذخیره‌ساز داخلی کامپیوترها است که از نوع بهینه‌شده و سرعت یافته‌ی فناوری PCIe استفاده می‌کند. عملکرد این فناوری نسبت به رابط‌های SATA و SAS بسیار سریع‌تر است و می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را به چندین برابر افزایش دهد و به همین دلیل نیز بسیاری از سرورها از ذخیره‌سازهای مبتنی بر این رابط استفاده می‌کنند تا پاسخگویی سریع‌تری داشته باشند.

افزایش حجم داده‌ها و وابستگی کسب‌وکارهای مختلف به اینترنت باعث شده تا شاهد افزایش روزافزون تمایل برای راه‌اندازی و میزبانی از وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین مختلف باشیم که همگی آن‌ها وابسته به داشتن سرور هستند.

تمامی ارائه‌دهندگان خدمات وابسته به اینترنت می‌خواهند تا با خرید سرویس‌های مقرون‌به‌صرفه، امکان دسترسی بهتر و سریع‌تر را برای کاربران و مشتریان خود فراهم آورند. به همین دلیل نیز افزایش فاکتور سرعت انتقال داده‌ها از ذخیره‌سازی داخلی سرور به شبکه و برعکس، از جمله مواردی است که تمامی کسب‌وکارها و افرادی که به دنبال راه‌اندازی خدماتی مشخص هستند به آن نیاز دارند.

مزیت استفاده از فناوری NVMe در سرور ابری چیست؟
هارد و SSDهای دارای رابط SAS و SATA تا یک ششم سرعت انتقال داده‌ی کمتری نسبت به NVMe دارند.

فناوری NVMe در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و به دلیل سرعت و کارایی بالای خود، در میان کاربران عادی و حرفه‌ای به یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های ارتباطی کامپیوترها تبدیل شد. تا پیش از این فناوری رابط‌های SATA و SAS در سرورها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما همه‌ی کاربران پس از بررسی مشخصه‌های NVMe به عنوان یک روش ارتباطی نوین، به عملکرد بسیار سریع‌تر و مؤثرتر آن پی برندند.

یک سرور ابری با استفاده از NVMe می‌تواند به‌سرعت بالاتری از انتقال داده دست پیدا کند؛ به طوری که سرعت انتقال فایل‌ها و درخواست‌ها از یک ذخیره‌سازی NVMe، بین شش تا هفت برابر سرعت قطعات مشابه با رابط‌های SATA و SAS بیشتر است و به همین دلیل، NVMe به عنوان یک فناوری سریع و مؤثر در سیستم ذخیره‌سازی، به عملکرد کلی سرورها سرعت بیشتری می‌بخشد.

مزایای استفاده از فناوری NVMe در ذخیره‌سازی سرورهای ابری

استفاده از این فناوری در سیستم ذخیره‌سازی سرورهای ابری به عنوان یک راهکار پیشرفته شناخته می‌شود که باعث بهبود عملکرد سرورها می‌شود. این تکنولوژی پیشرفته، باعث بهبود سرعت و کارایی سرورها، کاهش هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی، استفاده و نگهداری و حتی بهینه‌سازی روند اجرای برنامه‌های در حال میزبانی خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا عملکرد سرور برای پاسخگویی پایگاه‌های داده و دیگر نرم‌افزارهای میزبانی شده نظیر وب سرورها بیشتر شود.

دلیل کاهش هزینه‌ها در زمان به‌کارگیری این فناوری به دلیل بهبود کارایی و کاهش تعداد سرورهای مورد نیاز برای میزبانی و اجرای اهداف مختلف است. تا پیش از این فناوری، بسیاری از وب‌مسترها برای میزبانی بهینه از وب‌سایت‌های دارای بازدید زیاد نیازمند به‌کارگیری چندین ذخیره‌سازی و حتی استفاده از سرورهای مبتنی بر پیکربندی RAID برای افزایش سرعت بودند که بی‌شک باعث افزایش هزینه‌ی نگهداری یک سرور می‌شد، اما NVMe باعث شده تا یک قطعه‌ی SSD بتواند سرعتی معادل چندین قطعه سخت‌افزاری مشابه را داشته باشد.

مزیت استفاده از فناوری NVMe در سرور ابری چیست؟

 با توجه به همین موضوع، این فناوری پیشرفته در سرورهای ابری، به عنوان یک راهکار بهینه، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سرورهای ابری را دریافت کنند. با توجه به مزایای این فناوری، همچنین می‌تواند به بهبود تجربه کاربری مصرف‌کنندگان، افزایش سرعت پردازش داده‌ها و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری سرورها کمک کند. این مشخصه با توجه به روند روبه‌رشد حجم داده‌ها و نیاز به پردازش سریع و موثر آن‌ها، باعث شده تا امکانات بهتری برای میزبانی از یک سرویس، نرم‌افزار یا وب‌سایت در اختیار کاربران قرار گیرد.

از طرف دیگر با افزایش کارایی سرور، تعداد کاربرانی که می‌توانند از هر سرور استفاده کنند، افزایش می‌یابد. در نتیجه، با استفاده از سرورهای دارای ذخیره‌سازی مجهز به فناوری NVMe تعداد سرورهای مورد نیاز برای پشتیبانی از تعداد کاربران بیشتر، کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های یک سازمان برای خرید سرور و هاست در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد شد. همین موضوع نیز باعث شده تا خرید سرورهای دارای این فناوری نوین و بهینه‌، به بهترین گزینه‌ی ممکن برای کاربران حرفه‌ای تبدیل شود و افراد به دنبال خرید سرورهای ابری دارای این سیستم ذخیره‌سازی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *