واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

سرور ابری CentOS چیست؟ بررسی کلی سیستم عامل CentOS برای سرور

ابر ویراک - مقالات - سرور ابری CentOS چیست؟ بررسی کلی سیستم عامل CentOS برای سرور

سرور ابری CentOS یکی از بهترین گزینه‌ها برای پشتیبانی و میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است. بسیاری از وب‌مسترها به دلیل پشتیبانی، امنیت و پایداری بالا این سیستم عامل را برای میزبانی انتخاب می‌کنند.CentOS Stream وهم‌خانواده‌های قدیمی‌اش  یک سیستم عامل کاربردی هستند که پس از اوبونتو، بیشترین میزان استفاده را در میان مصرف‌کنندگان سرورها دارند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که CentOS چیست و کاربرد آن در سرورهای ابری را بررسی خواهیم کرد.

CentOS چیست؟

CentOS یا “Community Enterprise Operating System”، یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس است که برپایه کد منبع Red Hat Enterprise Linux (RHEL) توسعه داده شده است و برای کاربرد با سطح تجاری و عملکرد بالا طراحی شده است.

پایداری، امنیت و مقیاس‌پذیری بالا، مهم‌ترین مشخصه‌های CentOS به حساب می‌آید؛ از دیگر مشخصه‌های مهم این سیستم عامل امکان استفاده از قابلیت‌های کاربردی RHEL بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ی لایسنس است. به لطف مشخصه‌ی متن‌باز بودن، CentOS محبوبیت بسیاری در بین برنامه‌نویسان و پشتیبانی‌کنندگان فنی از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها دارد. پروژه‌‌ی توسعه‌ی CentOS از سال ۲۰۱۴ توسط شرکت صاحب امتیاز ردهت خریداری شد: هرچند که از سال ۲۰۱۴ این سیستم عامل تحت نظارت شرکت ردهت فعالیت می‌کند، اما تیم توسعه‌ی آن از لحاظ ماهیت و فرایند کاری، عملکردی کاملاً مستقل دارد.

Centos چیست؟
پشتیبانی بسیار مناسب، عرضه آپدیت‌ها و داشتن جامعه‌ی بزرگی از کاربران، از مهم‌ترین مشخصه‌های CentOS به حساب می‌آید.

در طول سالیان گذشته، پشتیبانی مداوم، پایداری بالا در کنار داشتن جامعه‌ای قدرتمند از مصرف‌کنندگان باعث شده تا CentOS به یکی از سیستم‌عامل‌های اصلی برای راه‌اندازی سرورها تبدیل شود. جامعه‌ی کاربری باعث شده تا سرعت پیدا کردن و رفع مشکلات کاربردی و امنیتی به صورت سریع‌ برطرف شود و این سیستم عامل بتواند در هر شرایط پایدارترین حالت ممکن را داشته باشد.

در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی تیم توسعه CentOS اعلام کرد که پشتیبانی از این سیستم عامل را متوقف کرده است و از آن موقع تاکنون یک توزیع جدید مبتنی بر آن را با عنوان CentOS Stream آماده‌ی عرضه به کاربران کرده است.

کاربرد سرور ابری Centos

سرور ابری centos یک سرور مجازی بر بستر کلود است که سیستم عامل CentOS سرور را درون خود اجرا می‌کند. این سیستم عامل برای اجرای بسیاری از اهداف از جمله راه‌اندازی وب سرور و هاست ابری برای میزبانی از وب سایت‌ها، پشتیبانی از سرویس‌ها و خدمات ارائه شده در اپلیکیشن‌ها و اهداف تجاری و شخصی مختلف مناسب است.

CentOS سرور یک سیستم عامل نسبتا سبک، با پشتیبانی و امنیت مناسب است و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای میزبانی در سرور مجازی نیز به حساب می‌آید. بسیاری از وب‌مسترها و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها به دلیل پشتیبانی طولانی مدت و قابل اتکا بودن آن، از این سیستم عامل به عنوان گزینه‌ی اصلی خود استفاده می‌کنند. سیستم عامل CentOS به طور کامل رایگان است و استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات مربوط به آن نیازمند هیچ پرداختی نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا سرور ابری CentOS یکی از بهترین گزینه‌ها برای میزبانی خدمات یا وب‌سایت‌ها باشد.

مدیریت پکیج و بسته در CentOS

CentOS همانند فدورا یک سیستم عامل مبتنی بر ردهت به حساب می‌آید و از نرم‌افزار مدیریت پکیج yum به صورت پیشفرض استفاده می‌کند. این پکیج منیجر امکان جست و جو، مدیریت مخازن و پکیج‌های rpm در کنار نصب و آپدیت‌ آن‌ها را بر عهده دارد و می‌تواند از طریق خط فرمان امکان مدیریت بسته‌های نصب شده یا مورد نیاز برای نصب روی سیستم عامل را برعهده داشته باشد.

yum مخفف عبارت (Yellowdog Updater Modified) است که از رابط کاربری تحت مدیریت خط فرمان استفاده می‌کند با این حال برخی از ابزارهای مناسب برای مدیریت این نرم‌افزار به صورت گرافیکی نیز توسعه داده شده است. از آنجایی که کاربران سرورهای ابری CentOS و دیگر سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس معمولا به منظور کاهش هزینه و سبک‌سازی فرایند نصب و کاربرد سیستم عامل از رابط کاربری تحت خط فرمان استفاده می‌کنند، عمده کاربری این نرم افزار مدیریت پکیج نیز با استفاده از خط فرمان صورت می‌گیرد.

فرایند استفاده از پکیج منیجر yum در سرور ابری Centos بسیار آسان است و تنها کافی است با اتصال SSH به سرور، دستورهای مبتنی بر خط فرمان را وارد کنید تا پکیج‌های مورد نظر خود را بسازید.

امنیت CentOS سرور به چه صورت است؟

امنیت یکی از مهم‌ترین بحث‌های کاربری و استفاده از یک سیستم عالم به حساب می‌آید. با این حال فاکتور امنیت از اهمیت بیشتری در میان مصرف‌کنندگان سرورهای ابری برخوردار است. امنیت سرور ابری CentOS مورد استفاده توسط مصرف‌کنندگان، در جایگاه مناسبی قرار دارد و می‌تواند از داده‌ها، اطلاعات و محتوای سرور به صورت کاملاً امن حفاظت کند.

قابلیت‌هایی نظیر محافظت فیزیکی همراه با محدود‌سازی دسترسی‌های ریشه‌ باعث می‌شود تا امنیت داده‌های قرار داده شده در این سیستم عامل به طور کامل حفظ شود و نگرانی خاصی در زمینه‌ی حفاظت از اطلاعات و نفوذ افراد ناشناس به سرور وجود نداشته باشد.

امنیت سرور ابری CentOS
سرور ابری CentOS به لطف پشتیبانی امنیتی فوق‌العاده‌ی این سیستم عامل، گزینه‌ای مناسب برای میزبانی است.

علاوه بر موارد فوق، سیستم عامل Centos سرور امکان نصب بسته‌های امنیتی پیشرفته‌تر را نیز دارد و بسیاری از شرکت‌ها برای این سیستم عامل ابزارهای اختصاصی و ویژه را توسعه‌ داده‌اند که در نوع خود می‌تواند به حفظ داده‌ها و اطلاعات کمکی ویژه کند. این اطلاعات در کنار پشتیبانی سخت‌افزاری از محتوای داخل سرورهای ابری در ابر ویراک باعث می‌شود تا بتوانید با خیال راحت هر یک از سرورهای ابری مبتنی بر این سیستم عامل را با خیال راحت استفاده کنید.

تفاوت بین CentOS Linux و CentOS Stream چیست؟

یکی از چالش‌هایی که مصرف‌کنندگان هاست، سرور مجازی سرور ابری CentOS امروزه با آن مواجه هستند، بحث پشتیبانی از این سیستم عامل است. پس از پایان یافتن سال ۲۰۲۱ میلادی، تیم توسعه‌دهنده‌ی CentOS دو توزیع مختلف به نام CentOS Linux و CentOS Stream ایجاد کرده است. در حقیقت پس از پایان فرایند انتشار CentOS 7، نسخه‌ی بعدی با تغییراتی در روند عرضه‌ی آپدیت‌ها آماده‌ی عرضه شد که با عنوان CentOS Stream 8 شناخته می‌شود. این موضوع روی روند توسعه سرور ابری CentOS و مصرف‌کنندگان آن نیز تاثیر خواهد داشت.

گفتنی است که هر دو توزیع نسخه‌های متن‌باز همان سیستم عامل قبلی اصلی یعنی CentOS هستند، اما در مراحل مختلفی از چرخه توسعه دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. CentOS Stream به عنوان پلتفرم upstream برای توسعه نسخه‌های آتی Red Hat Enterprise Linux (RHEL) ارائه می‌شود و به RHEL به صورت کوچک، به‌روزرسانی‌ها و رفع مشکلات کمک می‌کند.

از طرف دیگر CentOS Linux یک پلتفرم downstream است که از کد منبع RHEL به‌دست آمده است. فرایند توسعه و عرضه آخرین نسخه CentOS Linux در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، اما پشتیبانی از این سیستم عامل تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داشت. به همین دلیل تا مهلت تعیین شده توسط تیم پشتیبانی این سیستم عامل، می‌توان از سرور ابری CentOS نیز برای میزبانی و اهداف دیگر استفاده کرد.

تفاوت عملکردی بین این دو توزیع در دوره انتشار آپدیت‌ها برای آن‌ها است. توسعه و انتشار آپدیت‌های اصلی CentOS Linux ممکن است ماه‌ها طول بکشد. این در حالی است که CentOS Stream به عنوان یک پروژه upstream، به‌صورت مستمر به‌روزرسانی شده و تازه‌ترین نسخه آن برای هرچند هفته یا روز منتشر می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا CentOS Linux به‌عنوان پلتفرم پایدارتر شناخته شوند، زیرا هر به‌روزرسانی آن بر اساس کدهای آزمایش‌شده و تایید‌شده است.

در حقیقت CentOS Linux هر چند تعداد آپدیت‌های کمتری دارد، اما پایداری بهتری نسبت به توزیع‌های شناور دارد. با این حال تیم توسعه‌ی این سیستم عامل تصمیم گرفته تا با ارائه‌ی آپدیت‌های شناور، سطح امنیت نسخه‌های بعدی این سیستم عامل را افزایش دهد.

بر اساس اعلام وبلاگ رسمی تیم توسعه این سیستم عامل، پشتیبانی از CentOS Linux 7 و CentOS Stream 8 از ماه مه سال ۲۰۲۴ میلادی متوقف می‌شود و پس از آن مصرف‌کنندگان باید به نسخه‌های جدید مهاجرت کنند. پس تا آن زمان، وب مسترها می‌توانند از سرور ابری CenoOS برای میزبانی وب‌سایت‌های خود استفاده کرده و پس از آن از سیستم عامل‌های جدیدتر استفاده کنند. در این میان باید در نظر داشت که علاوه بر نسخه‌های به روز شده‌ی این سیستم عامل، توزیع راکی لینوکس نیز می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای راه‌اندازی و میزبانی از یک وب سایت یا سرویس به حساب آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *