واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

شبکه توزیع محتوا cdn چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟

ابر ویراک - مقالات - شبکه توزیع محتوا cdn چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟

امروزه تعداد کاربران اینترنت مدام در حال رشد است و هر روز تعداد بیشتری از کاربران در حال استفاده از شبکه اینترنت هستند. این در حالی است که در بسیاری با رشد تعداد کاربران و وب‌سایت‌ها، سرعت و دسترسی به سایت‌ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. در این میان، ابزار‌هایی مثل CDN (Content Delivery Network) می‌توانند بسیاری از مشکلات مربوط به دسترسی به سایت‌های مختلف را حل کنند. در این مطلب سعی داریم تا به زبانی بسیار ساده و خلاصه، به شما بگوییم که شبکه توزیع محتوا CDN چیست و دقیقاً چه کاربردی دارد.

سرعت، همیشه فاکتوری مهم در اتصال به شبکه جهانی اینترنت بوده و هست. کاربران همیشه باید آنچه می‌خواهند را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست بیاورند. در این میان، تصور کنید که سرور یا همان هاست یک سایت که می‌تواند از هر نوعی مثل یک سرور مجازی باشد در نقطه‌ای دور از محل حضور یک کاربر باشد؛ فاصله بسیار زیاد میان کاربر با هاست از لحاظ جغرافیایی و از لحاظ دسترسی به خطوط زیرساختی، ممکن است باعث کاهش سرعت دسترسی کاربر به محتوای یک وب‌سایت یا خدمات شود.

تعریف شبکه توزیع محتوا CDN به زبان ساده

شبکه توزیع محتوا کمک می‌کند تا کاربران در سراسر جهان بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به محتوای یک سایت دسترسی داشته باشند. به طور خیلی ساده و ابتدایی، می‌توان گفت که CDN شبکه‌ای است که باعث می‌شود تا محتوای یک سایت در نقاط مختلفی از جهان قرار داشته باشد و هر کاربر، بسته به نقطه‌ جغرافیایی خود، محتوای مورد نیازش را از نزدیک‌ترین سرور دریافت کند.

تصور کنید یک کاربر در ایران، تصمیم دارد تا یک سایت خارجی، مثل گوگل را در مرورگر کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود باز کند. در حالت پیش‌فرض و بدون وجود شبکه توزیع محتوا یا همان CDN، کاربر باید ابتدا آدرس وب‌سایت گوگل را در مرورگر خود تایپ کند و درخواست آن را ارسال کند، مرورگر با توجه به DNSها، نام دامنه سایت مذکور را به یک آدرس IP تبدیل کند و پس از آن محتوای سایت را از آدرس مذکور فراخوانی کند.

شبکه توزیع محتوا روی ابر

 از طرف دیگر می‌دانیم که هاست میزبانی کننده از سایت گوگل احتمالاً در ایالت کالیفرنیای آمریکا، یعنی غربی‌ترین نقطه‌ی دنیا و یکی از دورترین نقاط جهان به ایران قرار دارد. در حقیقت یک کاربر ایرانی برای باز کردن سایت گوگل، باید مسیر رفت و برگشت برای درخواست و دریافت پاسخ را از ایران، تا ایالت کالیفرنیای آمریکا طی کند.

اما شبکه توزیع محتوا CDN با توزیع محتوای سایت در سراسر جهان، به کاربران این امکان را می‌دهد که با سرعت و کیفیتی بالا، از سایت مورد نظر خود استفاده کنند.

مشخصه‌های CDN و کاربرد آن برای وب‌مسترها چیست؟

CDN یک راه‌حل‌ مطمئن برای دارندگان سایت‌ها است تا آن‌ها مطمئن شوند که همه افراد در سراسر جهان و در هر نقطه از زمین بتوانند با کیفیت و سرعتی مشابه به محتوای سایت آن‌ها دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر CDN سطح امنیت سایت را نیز بالا می‌برد. این راهکار ویژه با بهبود سرعت و امنیت سایت، تجربه کاربری را بهبود بخشیده و در واقع یک فناوری قدرتمند را برای توزیع محتوا در سراسر جهان را فراهم می‌کند.

با استفاده از CDN، محتوای سایت، در سراسر جهان توزیع می‌شود و این باعث می‌شود که درخواست کاربران به نزدیک‌ترین موقعیت جغرافیایی آن‌ها ارسال شود و همین موضوع باعث می‌شود که محتوای سایت شما با سرعت بیشتری به کاربران ارائه شود همچنین، با توزیع محتوای سایت شما در سراسر جهان، حملات DDoS و سایر حملات به سایت، کمترین تأثیر را خواهند داشت.

از دیگر مزایای استفاده از CDN می‌توان به کاهش هزینه‌های سایت اشاره کرد. با استفاده از سرور‌های CDN که هزینه کمتری دارند، شما می‌توانید هزینه‌های سرور و پهنای باند را کاهش دهید. به عنوان مثال، شما تصمیم به راه‌اندازی یک وب سایت وردپرس دارید و در عین حال می‌خواهید همه کاربرانتان با سرعتی بی‌نظیر به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. در گام اول، شما نیاز به یک هاست وردپرس برای پیاده‌سازی سایتتان دارید. اما اگر بخواهید همه کاربران از تمام نقاط جهان بتوانند به بهترین شکل و با تجربه‌ای یکسان به سایت شما دسترسی داشته باشند و از طرف دیگر امنیت خود را در برابر حملات مختلف حفظ کنید، باید سایتتان را به شبکه توزیع محتوا متصل کنید. پشتیبانی از شبکه توزیع محتوا دقیقا یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مشخصات هاست وردپرس مناسب برای سایت به حساب می‌آید.

در نهایت می‌توان مزیت‌های اصلی استفاده از شبکه توزیع محتوا را به این موارد خلاصه کرد:

  • بهبود سرعت Loadtime سایت
  • کاهش مصرف پهنای باند و هزینه‌های نگهداری هاست سایت به لطف تقسیم وظیفه در پاسخگویی و عرضه محتوا
  • افزایش سطح امنیت سایت در برابر حملات اینترنتی نظیر DDoS
  • افزایش کیفیت تجربه کاربری
  • بهبود سئو و رتبه‌بندی موتورهای جست و جو به لطف بهبود تجربه‌ کاربری و افزایش سرعت سایت

شبکه توزیع محتوا CDN رایگان

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه توزیع محتوا خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی نظیر کلودفلر (CloudFlare)، استک پث StackPath، کی سی دی ان (Keycdn) و Sucuri از جمله مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات CDN رایگان هستند.

شبکه CDN روی سرور مجازی

از طرف دیگر وب‌مسترهای ایرانی می‌توانند از CDNهای ایرانی نیز برای مدیریت فرایند توزیع محتوای وب‌سایت خود نیز استفاده کنند. تصور کنید که یک هاست وردپرس برای راه‌اندازی وب سایت از ابر ویراک خریداری کرده‌اید؛ فرقی ندارد که شما از هاست ابری یا سرور مجازی VPS برای میزبانی سایتتان استفاده کرده‌ باشید، اما اگر بخواهید به امنیت و سرعت پاسخگویی محتوای سایتتان را افزایش دهید، استفاده از یک CDN گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آید.

افزایش امنیت سایت با استفاده از CDN:

بهبود امنیت وب سایت‌ها برای همه‌ صاحبان کسب و کارها و مدیران وب، مسئله‌ای بسیار حیاتی است. با توجه به اینکه حملات سایبری روزبه‌روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند، اهمیت امنیت و حفاظت از وب سایت‌ها افزایش یافته است. شبکه توزیع محتوا (CDN) به عنوان یک راه حل مطمئن، می‌تواند بهبود امنیت وب سایت‌ها را تضمین کند.

با استفاده از CDN، محتوای وب سایت شما در سراسر جهان توزیع می‌شود و درخواست‌های کاربران به نزدیک‌ترین سرور ارسال می‌شود که باعث می‌شود که اگر یک حمله کننده تلاش کند تا به سرور اصلی شما نفوذ کند، به جای آن به یک سرور CDN هدایت شود که به دلیل قابلیت‌های امنیتی بالای خود، نسبت به حملات مختلف مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

همچنین، شبکه توزیع محتوا (CDN) با توزیع محتوای وب سایت شما در سراسر جهان، برای کاربرانی که از مناطق دوردست دسترسی دارند، تأخیر در بارگذاری صفحات را کاهش می‌دهد که باعث می‌شود کاربران به وب سایت شما با سرعت بالاتری دسترسی پیدا کنند و در نتیجه تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

در نتیجه، با استفاده از CDN، می‌توانید بهبود امنیت وب سایت خود را تضمین کنید و در عین حال سرعت و دسترسی بهتری را برای کاربران خود ارائه دهید.

هاست امن و راهکارهای مقابله با حملات DDoS:

حملات DDoS یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی برای وب‌سایت‌ها، سرویس‌ها و برنامه‌های آنلاین است. در این نوع حملات، به‌منظور به‌هم‌ریختن سرویس موردنظر، ترافیک بالایی به سمت سرور ارسال می‌شود. درصورتی‌که شما نتوانید به‌درستی از امنیت وب‌سایت خود مراقبت کنید، هر چند که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و سرور نظیر ابر ویراک سطح امنیت بالایی را برای سرورهای خود در نظر می‌گیرند، اما همچنان استفاده از شبکه‌های CDN برای افزایش تعداد لایه‌های امنیتی حیاتی و مهم خواهند بود.

استفاده از هاست امن راهکارهای است که می‌توانید برای محافظت از وب‌سایت خود در مقابل حملات DDoS به آن روی آورید. اما استفاده از CDN باعث می‌شود تا عملکرد سایت شما در همه نقاط کاملاً ایمن و قابل‌اطمینان باشد.

نتیجه‌گیری:

به‌طورکلی، بهره‌گیری از CDN به‌عنوان یکی از راهکارهای بهینه‌سازی وب‌سایت، می‌تواند بهبود چشمگیری در سرعت Load شدن وب‌سایت شما داشته باشد و در نتیجه، بهبود تجربه کاربری و جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما، منجر به رشد کسب و کار شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *