واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

مقایسه سرور ابری ویندوز با سرور ابری لینوکس

ابر ویراک - مقالات - مقایسه سرور ابری ویندوز با سرور ابری لینوکس

یکی از سوال‌هایی که در زمان خرید سرور ممکن است برایتان پیش بیاید این است که کدام یک از سیستم عامل‌ها برای کار و هدف شما مناسب است. برخی از افراد تمایل به استفاده از سرور ابری ویندوز دارند و برخی دیگر سرور ابری لینوکس را برای کارهای خود انتخاب می‌کنند. با این حال انتخاب و مقایسه سرور ابری ویندوز با لینوکس به چند فاکتور مختلف بستگی دارد که شامل این موارد می‌شود:

✅ هدف از کار با سرور ابری

✅ نرم‌افزارها، و ابزارهای مورد نیاز شما که قرار است در سرور اجرا شوند

✅ سطح دانش فنی شما برای کار با سیستم‌عامل‌های مختلف

✅ سطح امنیت مورد نیاز برای کار با سرور

✅ میزان هزینه‌ی مورد نظر برای خرید خدمات سرور مجازی

مهم‌ترین مشخصه و تفاوت سرور کلود ویندوز و لینوکس شامل هسته‌ی سیستم عامل، پشتیبانی از نرم‌افزارها، نحوه‌ی دسترسی و کنترل آن‌ها، قیمت و امنیت است.  با این حال هر یک از موارد فوق روی روند انتخاب سیستم عامل مناسب برای سرور مجازی شما موثر هستند. به همین دلیل در زمان خرید سرور مجازی ارزان و خدمات مشابه دیگر باید به این موارد توجه ویژه داشته باشید.

مقایسه دسترسی و کنترل سرور ابری ویندوز با لینوکس

اگر نیاز به یک سرور مجازی ابری با قیمت ارزان دارید، سرورهای مبتنی بر سیستم عامل لینوکس می‌توانند گزینه‌ای بهتر برای شما باشند. با این حال برای دسترسی به این سرورها شما نیاز به دانش فنی ویژه‌ای نظیر امکان کنترل سرور از طریق خط فرمان (Command Line) از طریق SSH (Secure Sell دارید.

سرور ابری لینوکسی و ویندوز

 از طرف دیگر سرورهای ابری ویندوزی امکان دسترسی به رابط کاربری گرافیکی را برای شما فراهم می‌آورند که از لحاظ دسترسی و کنترل، معمولا آسان‌تر هستند. البته بحث دسترسی و کنترل سرورهای ابری ویندوز فقط به رابط گرافیکی محدود نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید برای کنترل این سرورها از ابزارهایی نظیر پلسک (Plesk) نیز استفاده کنید. برای دسترسی به یک سرور کلود لینوکس شما می‌توانید از Cpanel،  یا «مدیریت هاست وب» (WebHost Manager) که با مخفف WHM شناخته می‌شود نیز استفاده کنید.

به طور کل، سرورهای ابری ویندوزی از لحاظ دسترسی و کنترل، به دلیل پشتیبانی از رابط‌های کاربری گرافیکی گزینه‌‌های بهتری برای افرادی به حساب می‌آیند که آشنایی کمتری با SSH و رابط کاربری مبتنی بر خط فرمان دارند. در حقیقت سرور کلود لینوکسی برای افرادی بهتر است که توانایی و تجربه‌ی بیشتری برای کار با خط فرمان دارند. با این حال سیستم عامل سرور توسعه داده شده توسط مایکروسافت با چالش‌های زیادی در زمینه‌ی نصب نرم افزارها و آپدیت‌ها مواجه است که ممکن است تجربه کار و استفاده مداوم از این سرورها را با مشکلاتی ویژه همراه کند.

گفتنی است در هر دو سرورهای ابری لینوکسی و ویندوزی شما می‌توانید از طریق پروتکل FTP امکان دسترسی به فایل‌ها را داشته باشید. در حقیقت شما می‌توانید از ابزارهای مدیریت فایل با پشتیبانی از پروتکل برای آپلود یا دانلود فایل‌ها با سرور خود استفاده کنید و در این زمینه کاربری یکسانی را تجربه کنید.

مقایسه کاربرد سرور ابری ویندوز و لینوکس

سرورهای ابری ممکن است برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. اجرای نرم‌افزارها، وب‌هاستینگ، راه‌اندازی یک سرور ویژه برای نرم‌افزار یا خدماتی خاص و حتی مدیریت و اجرای خودکار مجموعه‌ای از وظایف، مهم‌ترین کاربردهایی است که یک سرور ابری می‌تواند از پس آن‌ها برآید.

در مقایسه سرور ابری مبتنی بر ویندوز و لینوکس باید این موضوع را در نظر داشت که انتخاب هر یک از این سرورها در گام اول به نیاز و هدف شما و پس از آن به میزان دانش و تجربه‌ی شما برای استفاده بستگی دارد. در نتیجه‌ی این موضوع می‌توان به صراحت گفت که یک سرور کلود ویندوز یا یک سرور کلود لینوکس لزوما از لحاظ کاربرد نسبت به هم برتری خاصی ندارند، بلکه عامل اصلی در انتخاب هر یک از آن‌ها، هدف شما است.

کاربرد سرور ابری ویندوز

سرور ابری ویندوز بیشتر برای پیشبرد اهداف شخصی، اجرای راهکارهای سازمانی، توسعه‌ی نرم‌افزارهای مبتنی بر برخی از زبان‌ها خاص و ابزارها سازگار با این سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین و کاربردهای سرور ابری ویندوز به این شرح است:

✅ وب هاستینگ: در صورتی که نیاز به راه‌اندازی یک وب‌سایت داشته باشید، می‌توانید از هاست‌های ویندوزی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. ویندوز سرور سیستم عاملی است که به طور کامل از   ASP.Net و فریم ورک‌های مشابه پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از وب‌سایت‌های مبتنی بر سیستم‌های مدیریت محتوای توسعه داده شده برپایه این فریم ورک از سرورهای ویندوزی استفاده می‌کنند.

✅ اجرا و میزبانی نرم افزار‌های تجاری: بسیاری از نرم افزارهای تجاری با پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز توسعه داده شده‌اند. در نتیجه این موضوع، می‌توان سرورهای ویندوزی را یکی از بهترین گزینه‌ها برای نرم افزارهای تجاری در نظر گرفت.

✅ راه‌اندازی دیتابیس‌های مبتنی بر Microsoft SQL: از آنجایی که سیستم عامل ویندوز سرور به طور کامل از مایکروسافت SQL پشتیبانی می‌کند، توسعه‌دهندگانی که نیاز به میزبانی این دیتابیس‌ها را داشته باشند، می‌توانند از سرورهای ابری ویندوزی استفاده کنند.

✅ اجرای نرم افزارهای اداری و سازمانی: کمپانی‌ها و تیم‌های کاری که نیاز به استفاده از سرورهای ابری برای میزبانی از نرم افزارهای اداری نظیر Microsoft Exchange Server و Microsoft SharePoint دارند، می‌توانند از سرورهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز پیشبرد اهداف خود و اجرای پروژه‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

کاربرد سرور ابری لینوکس

سرورهای ابری مبتنی بر توزیع‌های لینوکس می‌توانند ابزاری مناسب برای اجرای تسک‌های شخصی، تجاری و حرفه‌ای باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

✅ میزبانی وب و ایمیل سرور: افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک وب‌سایت هستند، می‌توانند از سرورهای ابری مبتنی بر سیستم عامل لینوکس برای وب هاستینگ خود استفاده کنند. سرورهای ابری لینوکس با اکثر CMSهای معمول نظیر وردپرس پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به سادگی هاست مورد نیاز برای وب سایت خود را از طریق این سرورها بسازید. علاوه بر این، اگر نیاز به ایمیل سازمانی یا شخصی با دامنه اختصاصی داشته باشید، سرورهای ابری مبتنی بر لینوکس می‌توانند بهترین گزینه‌ برای هدف شما باشد.

✅ میزبانی از اپلیکیشن‌های کاربردی: بسیاری از تیم‌های کاری برای اهداف مختلف خود نیاز به میزبانی از اپلیکیشن‌های کاربردی خود دارند. سرورهای ابری مبتنی بر لینوکس می‌توانند امکان راه‌اندازی و اجرای خدماتی نظیر Jitsi و BigBlueButton را برای شما فراهم آورند. بسیاری از تیم‌های کاری و کلاس‌های مجازی می‌توانند از طریق همین ابزارها امکان برقراری ارتباط با اعضای خود را فراهم کنند.

✅ توسعه و تست اپلیکیشن: در صورتی که نیاز به Deploy، تست یا اجرای کد و اپلیکیشن‌های خود داشته باشید، سرور کلود لینوکسی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشند. این سرورها امکان پشتیانی از Django، Gitlab و موارد دیگر را دارند و می‌توانند بهترین امکان را برای تست اپلیکیشن‌ها و کد‌های مورد نظر شما را فراهم آورند.

✅ اجرای پایگاه داده با استفاده از ابزارهای متن باز: هر چند که سیستم عامل ویندوز می‌تواند از MicrosoftSQL و دیگر ابزارهای مدیریت پایگاه داده پشتیبانی کند، با این حال بسیاری از کاربران سیستم عامل‌های لینوکسی گزینه‌ای مناسب‌تر برای راه‌اندازی پایگاه داده با استفاده از MySQL، PostgreSQL و مانگو دی بی (MongoDB)  در نظر‌می‌گیرند که این موضوع به دلیل پشتیبانی از ابزارهای متن‌باز و انعطاف‌پذیری نسبتا بیشتر آن‌ها در محیط لینوکس است.

گفتنی است که اوبونتو سرور یکی از مهم‌ترین مهم‌ترین توضیع‌های لینوکسی است که بسیاری از افراد برای میزبانی سرویس‌ها و خدمات خود از آن استفاده می‌کنند. کاربرد سرور ابری اوبونتو آنقدر گسترده است که باعث شده تا اغلب افرادی که با اهداف مختلف به دنبالی میزبانی خدمات مختلف هستند، از این سیستم عامل استفاده کنند.

مقایسه و تفاوت امنیت سرور ابری ویندوز با لینوکس

امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در زمان خرید و استفاده از سرورهای ابری به آن توجه کنید. حمله‌های سایبری، بدافزارها و تهدیدهای امنیتی همواره بخشی از فعالیت در دنیای کامپیوترها هستند. در سراسر دنیا، بسیاری از هکرها با استفاده از حملات DDoS یا تزریق SQL و روش‌های دیگر، اقدام به تخریب، نفوذ و دستکاری در سرورها می‌کنند. به همین دلیل باید در زمان خرید و استفاده از یک سرور ابری به امنیت آن نیز اهمیتی ویژه بدهید.

به طور معمول امنیت سرورهای ابری مبتنی بر توزیع‌های لینوکس بیشتر از سرورهای ابری ویندوز توصیف می‌شود، اما این ادعا لزوما در تمامی شرایط درست نیست و بستگی به شرایط پیکربندی سرور شما دارد. با این حال اگر سطح امنیت برای شما اهمیت بیشتری دارد، بهتر است از سرورهای مبتنی بر لینوکس استفاده کنید.

استفاده از منابع متن‌باز (Open Source) در توزیع‌های لینوکسی باعث می‌شود تا جامعه‌ای قابل توجه از توسعه‌دهندگان و کاربران بتوانند به صورت مداوم امکان ریشه‌یابی و شناخت آسیب‌پذیری‌ها را داشته باشند و از آن طریق به شکلی سریع‌تر آپدیت‌های امنیتی برای حذف آسیب‌پذیری‌ها برای این دست از سیستم عامل‌ها عرضه شود. علاوه بر این باید در نظر داشت که روند دریافت بسته‌های امنیتی و آپدیت‌ها در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از ویندوز است و از طرف دیگر تعداد تهدیدات امنیتی موجود برای لینوکس کمتر است.

با این تفاسیر همچنان توزیع‌های مبتنی لینوکس نیز نیاز در نظر گرفتن تمهیدات امنیتی ویژه دارند تا احتمال نفوذ و تخریب در سرورهای مبتنی بر آن‌ها کاهش پیدا کند. از جمله این تمهیدات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

✅ تغییر درگاه Secure Sell از حالت پیشفرض و استفاده از پورت اختصاصی SSH

✅ عدم استفاده از یوزر با دسترسی ریشه (Root) به صورت مداوم و پیشرفض

✅ بستن پورت‌های باز و استفاده‌ی صرف از پورت‌های مورد نیاز و در حال کار

✅ فعال کردن ابزار cPHulk  در WHM به منظور کاهش احتمال حملات Brute Force

برخلاف سرورهای لینوکسی، سرور ابری ویندوز از لحاظ امنیت نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد تا بتواند به صورت ایمن امکان خدمات‌دهی به شما را داشته باشد. در صورتی که به هر دلیلی نیاز به استفاده از سرورهای ابری مبتنی بر ویندوز دارید، بهتر است از نرم‌افزارهای امنیتی ویژه برای مقابله با حملات مختلف استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین حملاتی که ممکن است ویندوز سرور قربانی آن‌ها شود می‌توان به حملات SQL اشاره کرد. با این حال شما می‌توانید با انجام تنظیمات و استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای امنیتی، سرور کلود ویندوز خود را در برابر این حملات ایمن کنید.

در صورتی که تصمیم به استفاده از سرورهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز را دارید، بهتر است از این راهکارها برای افزایش امنیت سیستم عامل خود و کاهش سطح نفوذپذیری و آسیب‌پذیری آن استفاده کنید:

✅ به‌روز کردن مداوم سیستم عامل از طریق بخش Windows Update

✅ پیکربندی درست و مناسب فایروال سیستم عامل و مدیریت ترافیک شبکه برای مقابله با نفوذ افراد ناشناس

✅ استفاده‌ی مداوم از SSL/TLS برای حفظ سطح امنیت سیستم عامل و داده‌های در حال انتقال

✅ مدیریت دسترسی‌ها، درگاه‌ها و فایل‌های سیستمی حساس

تفاوت وب هاست و دیتاسنتر

نتیجه‌گیری

در مجموع، استفاده از سرور ابری ویندوز نیازمند زمان بیشتر برای حفظ امنیت و انجام تمهیدات ویژه است. با این حال باید در نظر داشت که امنیت یک سرور لزوما به سیستم عامل در حال اجرای آن وابسته نیست، بلکه نحوه‌ی پیکربندی درست یک سرور، استفاده از ابزارهای امنیتی درست و کارآمد، دانش کافی در زمینه‌ی استفاده از سرور و دیگر موارد مشابه، از جمله عوامل اصلی در حفظ امنیت یک سرور به حساب می‌آید.

انتخاب سیستم عامل یک سرور مجازی کاملا بستگی به نوع استفاده شما از آن سرور و اهداف مورد نظرتان دارد. در نتیجه‌ی این موضوع، باید پیش از اقدام به خرید سرور و انتخاب سیستم عامل، ابتدا اقدام به تعیین نیازهای خود و انتخاب ابزارهای مورد نظرتان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *