واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش ست کردن رکورد DNS در پنل هاست

ابر ویراک - آموزش - آموزش ست کردن رکورد DNS در پنل هاست

همانطور که می‌دانید DNS یا همان سیستم نام دامنه، برای سهولت دسترسی به دستگاه‌های متصل به اینترنت طراحی شده است. برای استفاده از DNS باید آن را روی دامنه و هاست خود تنظیم کنید. تا پیش از این، آموزش تنظیم DNS روی دامنه را آموزش داده بودیم، در این مقاله از بلاگ ابر ویراک قصد داریم نحوه ست کردن رکورد DNS روی کنترل پنل هاست را آموزش دهیم. در این آموزش، طریقه‌ی صحیح ست کردن رکورد DNS در سی پنل و دایرکت ادمین را بررسی می‌کنیم. اگر قصد دارید در مورد روش رجیستر کردن رکورد DNS روی هاست اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

طرز کار DNS

همانطور که گفتیم DNS برای سهولت دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی به کار می‌رود. DNS در واقع یک دفترچه تلفن است که شما را از حفظ کردن IPها برای هر سایت بی‌نیاز می‌کند. با کمک DNS شما می‌توانید به راحتی و با دانستن نام دامنه یک سایت، وارد آن شده و از امکانات سایت استفاده کنید.

هنگامی که کاربر آدرس سایت مد نظرش را در مرورگر کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود وارد می‌کند، مرورگر با فرستادن نام دامنه به سرور DNS آن را به IP ترجمه می‌کند. با این کار امکان دسترسی کاربر به سایت مد نظر کاربر فراهم می‌شود. ارتباط IP به DNS عملی است که از سمت سرور و سرویس دامنه با تنظیم DNS برای دامنه و هاست ابری لینوکس یا ویندوز صورت می‌گیرد. پیش از این در پست قبلی بلاگ ابر ویراک تنظیم DNS رو دامنه را در پنل مدیریت دامنه توضیح دادیم و در ادامه نگاهی به روش تنظیم رکورد DNS در پنل هاست خواهیم داشت.

نحوه ست کردن رکورد DNS در پنل هاست

تنظیم کردن DNS از دو روش مختلف به انجام می‌رسد. اگر دامنه و سرویس میزبانی خود را از یک جا خریده باشید باید دامنه خود را روی DNS Nameservers تنظیم کنید. اطلاعات Name Server های هر کاربر عموما در پنل سرویس میزبانی یا از طریق ایمیل به اطلاع می‌رسد. برای تنظیم DNS در حالتی که دامنه و سرویس میزبانی را از یک فروشنده خریده‌اید باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد پنل مدیریت سرویس میزبانی خود شوید
  • نیم سرورهایی که شرکت میزبانی در پیام‌های اطلاع رسانی برای شما فرستاده‌اند به دامنه متصل کنید
  • DNS nameserver خود را وارد کنید
  • بسته به مدل پنل مدیریت سرویس میزبانی خود، دکمه ذخیره یا اعمال را انتخاب کنید

ست کردن رکورد DNS در هاست برای دامنه مجزا

اگر دامنه‌ی خود را از سایتی غیر از تامین کننده سرویس میزبانی خریده‌اید، باید دامنه را به سرور جدید منتقل کنید. برای این کار لازم است نیم سرور را از شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات هاستینگ خود دریافت کنید. پس از آن با وارد کردن مقادیر مربوط در پنل مدیریت دامنه‌ی خود، تغییرات اعمال خواهند شد.

ست کردن رکورد DNS در هاست سی پنل

برای تنظیم DNS در پنل مدیریت CPanel پیش از هر چیز، وارد داشبورد خود شوید. در بخش دامنه‌ها (Domains) گزینه Zone Editor را باز کنید. در این بخش یک فهرست از تمام رکوردهای DNS شما که در حال حاضر تنظیم شده‌اند، مشاهده خواهید کرد. برای ست کردن یک رکورد DNS جدید روی گزینه Add a record در قسمت بالای صفحه کلیک کنید.

تنظیم رکورد DNS در سی پنل

برای اتصال هاست شما به یک رکورد DNS از نوع NS نیاز دارید. در فیلد NS شما می‌توانید اطلاعات مربوط به نیم سرورها را وارد کنید. در ادامه برخی از رکوردهای DNS را بررسی می‌کنیم:

انواع رکوردهای DNS در سی پنل

زمانی که قصد اضافه کردن یک رکورد DNS در هاست سی پنل خود دارید، می‌توانید یکی از انواع رکوردهای زیر را انتخاب کنید. در ادامه انواع رکوردهای DNS در سی پنل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • رکورد نوع NS: این نوه رکورد صرفا برای ارتباط دادن بین دامین و هاست استفاده می‌شود.
  • رکورد نوع A: این رکورد نام هاست را به آدرس‌های IP نگاشت می‌کند. این رکورد به سرویس‌های DNS کمک می‌کند تا وب سایت شما را در اینترنت شناسایی کنند.
  • نوع AAAA: این رکورد مشابه A است، با این تفاوت که برای IPv6 عمل می‌کند.
  • CAA: این رکورد کنترل می‌کند که کدام CA‌ها می‌توانند گواهینامه SSL را برای یک دامنه صادر کنند.
  • CNAME: این رکورد نام مستعار برای دامنه ایجاد می‌کند که DNS آن را Resolve می‌کند و برای زمانی مناسب است که می‌خواهید چند CNAME را به یک A هدایت کنید.
  • DMARC: این رکورد نشان‌دهنده عملکردی است که سرور ایمیل هنگام دریافت ایمیل از این دامنه انجام می‌دهد، اما آن پیام بررسی‌های چارچوب خط‌مشی فرستنده (SPF) و DomainKeys Identified Mail (DKIM) را انجام نمی‌دهد.
  • MX: این رکورد سرورهایی را که ایمیل یک دامنه را مدیریت می کنند شناسایی می‌کند.
  • SRV: این رکورد اطلاعاتی را در مورد خدمات موجود در پورت های خاص سرور شما ارائه می‌دهد.
  • TXT: این رکورد حاوی داده‌های متنی برای خواندن سرویس‌های مختلف است. به عنوان مثال، رکوردهای TXT می‌توانند داده‌هایی را برای احراز هویت ایمیل SPF، DKIM یا DMARC مشخص کنند.

ست کردن رکورد DNS در هاست دایرکت ادمین

ست کردن رکوردهای DNS در پنل دایرکت ادمین دقیقا مشابه سی پنل است. تنها تفاوت این پنل عنوان بخش تنظیمات مربوط به DNS با نام DNS Management مشخص شده است. با ورود به این بخش از پنل مدیریتی Direct Admin می‌توانید DNS مورد نظر خودتان را تنظیم کنید.

تنظیم رکورد DNS در دایرکت ادمین

سخن پایانی

در این پست از بلاگ ابر ویراک در مورد نحوه تنظیم DNS در هاست توضیح دادیم و برای چند سناریوی مختلف مراحل آن را بررسی کردیم. ابتدا روش تنظیم DNS را برای حالتی که دامنه و هاست را از یکجا خریده‌ایم توضیح دادیم و پس از آن روش تنظیم DNS را در پنل هاست بررسی کردیم. امیدواریم این پست از بلاگ ویراک برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *