واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش نصب وب سرور Nginx روی سرور ابری CentOS

ابر ویراک - آموزش - آموزش نصب وب سرور Nginx روی سرور ابری CentOS

انجین اکس (Nginx) بدون شک یکی از محبوب‌ترین وب سرورهای دنیا است که بسیاری از وب‌مسترها برای راه‌اندازی وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. دلیل این محبوبیت در میان وب‌مسترها و طراح‌های وب‌سایت است است که وب سرور Nginx علاوه بر پاسخگویی و انعطاف‌پذیری بالا، ابزاری بسیار سبک و کارآمد به حساب می‌آید.

طبق آمارهای منتشر شده توسط وب‌سایت W3Tech در ژوئن ۲۰۲۲، Nginx صدرنشین جدول پراستفاده‌ترین وب سرورهای جهان است و سهم بازار آن برابر با ۳۳.۶ درصد است. برای درک بهتر محبوبیت این وب سرور کافی است بدانید وب سرور آپاچی و کلودفلر به ترتیب ۳۱.۴ و ۲۱.۶ درصد از سهم بازار وب سرورها را در اختیار دارند و در  جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

وب سرور Nginx ابزاری فوق‌العاده برای پیکربندی یک وب سایت روی سرور ابری ساعتی CentOS و هر نوع سرور دیگری است؛ چرا که از یک طرف روند نصب و راه‌اندازی آن بسیار آسان است و از طرف دیگر کاملا انعطاف‌پذیر است. از ویژگی‌های مهم این وب سرور می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. انجین اکس کاملا متن باز و قابل ویرایش است
  2. نصب آن بسیار آسان و ساده است
  3. سازگاری کامل با سیستم عامل‌های مختلف سرور از جمله لینوکس‌های برپایه دبیان (مثل اوبونتو) و ردهت (مثل فدورا و CentOS) را دارد
  4. با سیستم عامل ویندوز نیز سازگار است
  5. امکان پشتیبانی از CMSهای محبوب نظیر وردپرس و جوملا و مجنتو و … را دارد
  6. سازگاری کامل با PHP و phpMyAdmin دارد
  7. از دیتابیس رابطه‌ای از جمله Mysql و MariaDB و دیتابیس‌های غیررابطه‌ای مثل MongoDB پشتیبانی می‌کند

وب سرور nginx

در این میان بسیاری از کاربران برای بهینه‌سازی و راه‌اندازی وب‌سایت‌ خود روی وب سرور Nginx از سیستم عامل CentOS استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع نیز به سازگاری وب سرور Nginx با CentOS و سبکی و انعطاف‌پذیری این توزیع لینوکسی مبتنی بر ردهت مربوط است که باعث می‌شود تا به سادگی بتوان آن را کانفیگ و راه‌اندازی کرد. هر چند که استفاده از وب سرور Nginx لزوما محدود به CentOS نیست و می‌توان آن را در تمام توزیع‌های لینوکسی و سیستم‌عامل‌های شبه یونیکس مورد استفاده قرار داد. گفتنی است که این وب سرور امکان نصب روی سیستم عامل ویندوز را هم دارد. با این حال بسیاری از وب مسترها تمایل دارند تا از این وب سرور روی سیستم عامل CentOS استفاده کنند.

در ادامه این مطلب به شکلی سریع و آسان روند راه‌اندازی وب سرور Nginx روی CentOS را آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی هر چه تمام اقدام به راه‌اندازی وب سرور و وب سایت خود کنید.

نصب وب سرور Nginx در CentOS

اگر از اقدام به خرید سرور ابری ساعتی CentOS از ابر ویراک کرده‌اید، می‌توانید در زمان ساخت، از دستور Cloud init برای ساخت سریع و بی‌دردسر nginx روی سیستم عامل استفاده کنید:

اگر هنوز اقدام به خرید یک سیستم عامل نکرده‌اید، بهتر است در مورد سرور ابری CentOS و مشخصه‌های اصلی آن اطلاعات بیشتری به دست آورید.


#cloud-config
package_upgrade: true
packages:
  - nginx
runcmd:
  - yum update -y
  - systemctl start nginx
  - systemctl enable nginx
  - firewall-cmd --zone=public --add-service=http --permanent
  - firewall-cmd --reload

اگر تصمیم به نصب Nginx روی سرور ابری اوبونتو را داشتید، به جای دستور فوق، این دستور را وارد کنید:


#cloud-config
package_upgrade: true
packages:
  - nginx
runcmd:
  - apt-get update
  - apt-get install -y nginx
  - systemctl start nginx
  - systemctl enable nginx
  - ufw allow 'Nginx HTTP'

 

نصب nginx روی سرور ابری centos در پنل ویراک کلود

پس از وارد کردن این دستورها در بخش «اسکریپت اولیه» پنل مدیریت، به محض نصب سیستم عامل فرایند نصب nginx به همراه تمام ابزارهای وابسته آغاز می‌شود و در نهایت فایروال سیستم عامل برای آن خاموش می‌شود تا سیستم عامل آماده‌ی کار شود.

نکته مهم: در نظر داشته باشید که این فرایند برای دقایقی پس از نصب سیستم عامل ممکن است طول بکشد، پس اگر به محض ساخته شدن سیستم عامل، به سرور ابری متصل شوید، ابزارهای مدیریت پکیج درگیر نصب ابزارها باشند.

اگر تصمیم دارید تا به صورت دستی دستورهای مربوط به نصب وب سرور یاد شده را انجام دهید، باید مراجل زیر را انجام دهید:

در گام اول برای راه‌اندازی و نصب یک وب سرور شما نیاز به یک سرور مبتنی بر سیستم عامل CentOS دارید. شما می‌توانید بسته به بودجه و امکاناتی که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت نیاز دارید، از گزینه‌هایی نظیر سرور ابری (Cloud VPS)، سرور مجازی (VPS)، هایبرید سرور، ماکرو سرور یا سرور اختصاصی استفاده کنید. ما به شما استفاده از سرور ابری ساعتی ابر ویراک را توصیه می‌کنیم؛ چرا که به خاطر محاسبه هزینه‌ی سرور به صورت روزانه و ساعتی می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

اگر هنوز اقدام به خرید سرور ابری نکرده‌اید، ابتدا وارد پنل کاربری ابر ویراک شده و یک سرور CentOS برای خود بسازید. شما می‌توانید آموزش ساخت سرور ابری را نیز مطالعه کنید.

و پس از آن دستورهای زیر را روی سرور اجرا کنید. گفتنی است که شما می‌توانید دستورهایی که در ادامه می‌آید را در حین خرید ابرک‌های ویراک مورد استفاده قرار دهید و به سادگی در بخش «اسکریپت‌ اولیه» قرار دهید تا در وقت و هزینه‌ی سرور مورد استفاده صرفه‌جویی کنید.

برای نصب وب سرور Nginx روی سیستم عامل CentOS همانند تمامی پکیج‌ها بهتر است ابتدا پکیج منیجر خود را آپدیت کنید:

دقت کنید که تمام دستورهای فوق با دسترسی ریشه، ارائه شده‌اند. در صورتی که دسترسی شما ریشه نیست، دستورهای زیر را همراه با sudo وارد کنید.

  # yum -y update

پس از آپدیت مخازن خود با وارد کردن دستور زیر می‌توانید وب سرور Nginx را همراه با ابزارهای وابسته‌ به آن نصب کنید:

  #yum install epel-release && yum install nginx

حال می‌توانید با دستور زیر، اقدام به راه‌اندازی و فعال کردن انجین اکس کنید:

 #systemctl start nginx
 # systemctl enable nginx

در صورتی که از CentOS 7.0 به بعد استفاده می‌کنید، شما باید فایروال را برای ترافیک‌های انجین اکس باز کنید، چرا که فایروال نسخه‌های جدید CentOS به صورت پیشفرض ترافیک این وب سرور را مسدود می‌کنند:

  #firewall-cmd --zone=public --permanent --add-service=http
  # firewall-cmd --zone=public --permanent --add-service=https
  # firewall-cmd --reload

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *