واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

تغییر Package Repository در دیستروهای لینوکس

ابر ویراک - آموزش - تغییر Package Repository در دیستروهای لینوکس

سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس به Package Repository برای دریافت بسته‌ها متکی هستند. در واقع اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، هر توزیع (دیسترو یا Distro) مخازن منحصربه فرد خود را دارد که کاربران برای دریافت برنامه‌های کاربردی باید به آن مراجعه کنند. وقتی از طریق خط فرمان یک بسته را در لینوکس جستجو می‌کنید، مدیر بسته سیستم شما بسته را در مخازن مختلف جستجو می‌کند. همان‌طور که گفتیم، به طور پیش فرض، هر توزیع لینوکس دارای چند مخزن رسمی است که حاوی بسته‌های پایداری است که توسط تیم توزیع پشتیبانی می‌شود، اما کاربران محدود به این مخازن نیستند.

هنگامی که سعی می‌کنید بسته‌ای را بگیرید که در مخازن رسمی نرم افزار وجود ندارد، مدیر بسته خطایی را نمایش می‌دهد. در چنین شرایطی، کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به صورت دستی مخزن شخص ثالث را به سیستم خود اضافه کنید و سپس بسته را دانلود کنید. در این پست از بلاگ ابر ویراک، چگونگی افزودن مخازن جدید را به لیست منابع سیستم آموزش داده‌ایم. اگر قصد اضافه و تغییر Package Repository در دیستروهای مختلف لینوکس را دارید، با ما همراه باشید.

تغییر Package Repository در دیسترو مبتنی بر دبیان

در اولین قدم برای آموزش نحوه تغییر Package Repository در دیستروهای مختلف لینوکس باید مسیرمان را برای هر دیسترو جدا کنیم. برای هدف این پست از بلاگ ابر ویراک، ما قصد داریم این آموزش را برای توزیع‌های مبتنی بر دبیان و فدورا پیش ببریم. توزیع‌های مبتنی بر دبیان، از جمله اوبونتو، از ابزار بسته‌بندی پیشرفته (APT) برای نصب و به‌روزرسانی بسته‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید اطلاعات مخزن نرم افزار را در فایل /etc/apt/sources.list در مسیر نصب لینوکس مبتنی بر دبیان خود بیابید. اگرچه می‌توانید جزئیات مخزن را به صورت دستی در فایل وارد کنید، اما این فرایند در ادامه می‌تواند به یک کار خسته کننده تبدیل شود. یک راه بهتر برای افزودن Repositoryهای دیگر به سیستم مبتنی بر دبیان، استفاده از ابزار add-apt-repository است. برای این کار لازم است مراحل زیر را به انجام برسانید.

در اولین مرحله باید add-apt-repository را نصب کنید. ابزار add-apt-repository به طور پیش فرض روی سیستم نصب نیست و باید به صورت دستی آن را نصب کنید. این ابزار بخشی از بسته نرم‌افزاری خصوصیات مشترک است. برای نصب add-apt-repository با استفاده از مدیریت بسته APT، تایپ کنید:

  $ sudo apt install software-properties-common

اکنون که بسته را نصب کردید، زمان آن رسیده که مخازن را با استفاده از add-apt-repository اضافه کنید. برای این کار لازم است یک مخزن نرم افزار شخص ثالث به سیستم خود اضافه کنید. دستور اصلی برای افزودن مخازن به شرح زیر است:

  $ sudo add-apt-repository [options] repository

که در آن مخزن قالبی است که فایل sources.list استفاده می‌کند.

فرمت ورودی پیش فرض برای فایل به صورت زیر است:

  $ deb https://repositoryurl.com distro type

به عنوان مثال، برای افزودن مخزن جهان اوبونتو به سیستم خود، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

  $ sudo add-apt-repository "deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu $(lsb_release -sc) universe"

 

همچنین می‌توانید با استفاده از دستور زیر یک PPA با add-apt-repository اضافه کنید:

  $ sudo add-apt-repository ppa:user/name

در این دستور، کاربر و نام به ترتیب نام مالک و نام PPA است. برای اضافه کردن PHP PPA توسط Ondrej با استفاده از add-apt-repository از دستور زیر استفاده کنید:

  $ sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php

اضافه کردن Package Repository در Fedora و CentOS

Fedora، CentOS و سایر توزیع‌های مبتنی بر RHEL از DNF و مدیریت بسته‌های yum استفاده می‌کنند. برخلاف APT، DNF دارای یک متد پیکربندی داخلی است که به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی مخازن شخص ثالث را اضافه، حذف و غیرفعال کنند.

آموزش تغییر Package Repository در فدورا

با استفاده از DNF Package Manager می‌توانید یک Repository جدید به توزیع لینوکس خود اضافه کنید. برای این کار کافی‌است از این دستور استفاده کنید:

  $ dnf config-manager --add-repo repository

که در آن مخزن نشانی اینترنتی مخزن نرم افزار است. برای فعال کردن یک مخزن، تایپ کنید:

  $ dnf config-manager --set-enabled repository

روش دوم با استفاده از yum-config-manager است. می‌توانید از ابزار yum-config-manager برای افزودن و مدیریت مخازن در سیستم خود استفاده کنید. Yum-config-manager به طور پیش‌فرض روی توزیع‌های مبتنی بر RHEL نصب نشده است، بنابراین باید آن را به صورت دستی نصب کنید. این بخشی از بسته yum-utils است. برای نصب آن را تایپ کنید:

  $ sudo dnf install yum-utils

فرمت دستور yum-config-manager مشابه DNF است. می‌توانید با استفاده از yum-config-manager یک مخزن جدید به صورت زیر اضافه کنید:

  $ yum-config-manager --add-repo repository

فعال کردن یک مخزن نیز آسان است.

  $ yum-config-manager --enable repository
  $ cd /yay-git && makepkg -si

مدیریت و تغییر Package Repository در سیستم

از نصب لینوکس گرفته تا استفاده روزانه آن، مخازن وظیفه تامین بسته‌ها را به سیستم بر عهده دارند. اگر مبتدی هستید، مخازن پیش فرض برای رفع نیازهای شما کافی است. با این حال، دانستن نحوه تغییر Package Repository در دیستروهای مختلف لینوکس، قطعا برای کسانی که می‌خواهند بسته‌های شخص ثالث را در رایانه خود دانلود کنند مفید خواهد بود. در لینوکس، ممکن است هنگام به روز رسانی یا نصب بسته‌های جدید با خطای بسته Broken مواجه شده باشید. نصب مجدد یا حذف چنین بسته‌هایی مشکل را در اکثر سیستم‌های لینوکس برطرف می‌کند.

سخن پایانی

نیاز به تغییر یا اضافه کردن Package Repository در دیستروهای مختلف لینوکس، معمولا به‌دلیل ناکافی بودن مخازن پیش‌فرض لازم می‌شود. برای این کار در هر دیسترو مسیر خاصی وجود دارد و حتی می‌توان از نرم‌افزارهایی برای این کار استفاده کرد. هدف از این مطلب ابر ویراک هم دقیقا همین آموزش و بررسی راه‌های مختلف آن بود.

در این پست از بلاگ ابر ویراک در مورد نحوه تغییر Package Repository در دیستروهای مختلف لینوکس صحبت کردیم. برای این که این تغییر را در نسخه‌های بیشتری پوشش داده باشیم، ابتدا نحوه‌ی تغییر Package Repository را در دیسترو مبتنی بر دبیان آموزش دادیم و پس از آن به سراغ دیسترو Fedora و CentOS رفتیم. با استفاده از آموزش بالا می‌توانید Package Repository را در دیستروهای مختلفل لینوکس تغییر داده و مخازن جدید را به آن‌ها اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *