واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

10 کاربرد سرور ابری اوبونتو – Ubuntu برای چه کار‌ی مناسب است

ابر ویراک - آموزش سرور ابری اوبونتو - 10 کاربرد سرور ابری اوبونتو – Ubuntu برای چه کار‌ی مناسب است

سیستم عامل همواره یکی از فاکتورهای مهم در زمان انتخاب و خرید سرور مجازی ابری و سرویس‌های میزبانی است که باید به آن دقتی ویژه کرد که در میان آن‌ها، اوبونتو سرور (Ubuntu Server) از جمله محبوب‌ترین گزینه‌هایی است که توسط بسیاری از وب مسترها و افراد حرفه‌ای برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال سوال اصلی این است که کاربرد سرور ابری اوبونتو چیست و چرا این سیستم عامل محبوبیت زیادی دارد.

Ubuntu Server یکی از کامل‌ترین توزیع‌های مبتنی بر هسته‌ی سیستم عامل  گنو/لینوکس است و به همین دلیل نیز بسیاری از کاربران و وب‌مسترها برای اهداف مختلفی از نسخه دسکتاپ یا سرور آن استفاده می‌کنند. توسعه سیستم عامل به صورت کاملا متن باز و اوپن سورس، پشتیبانی طولانی مدت همراه با عرضه‌ی مداوم بسته‌های امنیتی در کنار پشتیبانی از بسیاری از پکیج‌ها و نرم‌افزارهای مختلف کاربردی باعث شده تا سیستم عامل اوبونتو سرور به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های مناسب برای وب مسترها تبدیل شود.

چرا کاربرد سرور ابری اوبونتو بهتر از دیگر سیستم عامل‌ها است؟

بسیاری از وب مسترها و افرادی که نیاز به راه‌اندازی یک سرور مجازی برای میزبانی از خدمات آنلاین و اینترنتی، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای خود را دارند، ممکن است بین انتخاب و خرید سرور ابری لینوکس یا ویندوز سردرگم شوند که در میان سرورهای ابری لینوکسی توزیع‌های مختلفی در دسترس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

✅  اوبونتو – Ubuntu

✅ سنت او اس – CentOS

✅ راکی لینوکس – RockeyLinux

در این میان بسیاری از کاربران و وب مسترها گزینه‌ی ویندوز سرور را هم پیش‌رو دارند و می‌توانند از این سیستم عامل که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده نیز استفاده کنند.

حال سوال این است که چرا با توجه به توضیحات فوق، بسیاری از توسعه‌دهندگان، وب مسترها و افرادی که به دنبال میزبانی خدمات، اپلیکیشن‌ها و موارد مشابه دیگر هستند، تمایل بیشتری برای دسترسی به سیستم عامل اوبونتو سرور و کاربردهای آن دارند؟

مشخصه‌ی اصلی که باعث می‌شود تا کاربرد سرور ابری اوبونتو بیشتر از سرورهای مشابه دیگر باشد، این است که اوبونتو سرور گزینه‌ای راحت‌تر، پایدارتر و دردسترس‌تر برای اجرای وظایف و تسک‌های مختلف به حساب می‌آید. شخصی‌سازی این سیستم عامل در محیط مجازی‌سازی شده و در یک سرور مجازی ابری بسیار آسان‌تر از دیگر گزینه‌ها است. اوبونتو سرور به دلیل اینکه برپایه‌ی سیستم عامل Debian توسعه داده شده، امکانات شخصی‌سازی راحت‌تری در مقایسه با ویندوز سرور ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ و همچنین توزیع‌های لینوکسی مبتنی بر ردهت (Red Hat یا به اختصار RHEL) مثل CentOS دارد و می‌تواند به شکلی کاملا ساده‌تر امکان اجرای نرم‌افزار‌ها و پکیج‌های میزبانی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد.

چرا کاربرد سرور ابری اوبونتو بهتر از دیگر سیستم عامل‌ها است؟

علاوه بر این موارد، پشتیبانی نرم افزاری از اوبونتو سرور در مقایسه با دیگر توزیع‌های مبتنی بر هسته‌ی گنو/لینوکس بسیار پیشرفته‌تر است و اگر کاربر یا وب مستر نیاز به یک سرور ابری لینوکسی با پشتیبانی طولانی مدت‌تر داشته باشد، اوبونتو دارای بهترین گزینه‌ی ممکن خواهد بود. شاید به جرئت بتوان گفت که تنها سیستم عامل سرور که پشتیبانی مشابه یا حتی بهتری نسبت به اوبونتو دارد، ویندوز سرور است که البته به دلیل تفاوت کرنل و ساختار، عملکردی کاملا متفاوت برای اجرای وظایف و دسترسی به اهداف مختلف دارد. در نتیجه‌‌ی این موارد، می‌توان گفت که کاربرد سرور ابری مبتنی بر اوبنوتو گستردگی و البته سادگی بیشتری دارد.

مهم‌ترین کاربرد سرور ابری اوبونتو چیست؟

سرور ابری اوبونتو می‌تواند برای بسیاری از کاربران، وب مسترها و افرادی که به دنبال میزبانی یک وب سایت‌، سرویس، اپلیکیشن یا حتی اجرا (Deploy) کردن کد‌های خود هستند، بهترین گزینه به حساب آید. در ادامه مجموعه‌ای از کاربرد سرور ابری اوبونتو را معرفی خواهیم کرد:

✅ میزبانی وب: سرورهای ابری که سیستم عامل Ubuntu Server را اجرا می‌کنند، می‌توانند ابزاری مناسب برای میزبانی و هاستینگ وب‌سایت‌ها باشند. امکان اجرای برنامه‌ها و ابزارهای کاربردی برای وب هاستینگ از مهم‌ترین دلایلی است که این سیستم عامل را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های وب مسترها تبدیل کرده است.

✅ میزبانی ایمیل: اگر به دنبال توسعه و ساخت یک میزبان ایمیل به صورت اختصاصی هستید، کار با یک سرور مجازی ابری مبتنی بر اوبونتو سرور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای هدف شما باشد. از جمله مهم‌ترین کاربرد سرور مجازی اوبونتو امکان میزبانی از سرویس‌های ایمیل با استفاده دامنه‌ اختصاصی و شخصی است که علاوه بر روش راه‌اندازی آسان، امکان استفاده‌ی مداوم همراه با پشتیبانی طولانی مدت را نیز دارد.

✅ میزبانی نرم افزار و سرویس‌های مختلف: اگر به دنبال راه‌اندازی و میزبانی از یک نرم افزار یا سرویس خاص هستید، می‌توانید از سرورهای مجازی ابری مبتنی بر اوبونتو استفاده کنید. به عنوان مثال ممکن است شما برای برگزاری کلاس‌های مجازی خود نیاز به راه‌اندازی سرور بیگ بلو باتن یا ادوبی کانکت داشته باشید یا حتی نیاز به اجرای یک نرم افزار مدیریت پروژه داشته باشید. در هر صورت، سرور ابری اوبونتو می‌تواند برای تمامی این موارد بهترین راه‌کار به حساب بیاید؛ چرا که استفاده و راه‌اندازی این سرورها از طریق سیستم عامل Ubuntu Server بسیار آسان و راحت است.

✅ راه‌اندازی دیتابیس: راه‌اندازی پایگاه‌داده مبتنی بر MySQL، MongoDB و PostgreSQL از جمله کاربردهای مهم سرور ابری اوبونتو است. همانطور که گفته شد، امکان پشتیبانی از بسته‌های نرم‌افزاری توسعه ‌داده شده برای سیستم‌عامل‌های مبتنی بر Debian بسیار آسان‌تر از توزیع‌های لینوکسی مبتنی بر ردهت است و همین موضوع باعث می‌شود تا شما به راحتی و  آسانی بتوانید پایگاه داده‌ی مورد نظر خود را برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار دهید.

✅ راه‌اندازی سرور پادکست: اگر تمایل به راه‌اندازی یک سرور برای پادکست یا محتوای صوتی دیگر دارید، سرورهای مجازی ابری مبتنی بر اوبونتو ابزاری مناسب هستند که امکان راه‌اندازی بسیار آسان‌ را در مقایسه با سرورهای مبتنی بر دیگر توزیع‌های لینوکسی در اختیارتان قرار می‌دهند.

✅ راه‌اندازی سرور FTP: اگر به دنبال راه‌اندازی یک دانلود سنتر مبتنی بر پروتکل FTP هستید یا نیاز به سروری دارید که مدام از طریق آن فایل‌هایی را با دیگران به اشتراک بگذارید، راه‌اندازی آسان و کاربرد راحت سرور مجازی اوبونتو می‌تواند بهترین گزینه‌ی پیش‌روی شما باشد.

✅ راه‌اندازی سرور VOIP: امروزه بسیاری از شرکت‌ها امکان خرید سرویس‌های VOIP آماده و از پیش راه‌اندازی شده را برای کارکنان و بخش ارتباط با مشتریان خود دارند.  با این حال برخی از این شرکت‌ها ممکن است نیاز به راه‌اندازی سرور VOIP به صورت اختصاصی و حرفه‌ای‌تر داشته باشند تا بتوانند در هر لحظه آن را مدیریت کنند یا به شکلی موازی تسک‌های دیگری را نیز در کنار خدمات VOIP روی سرور خود انجام دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا سرور ابری مبتنی بر Ubuntu Server یکی از راهکارها و گزینه‌های پیش‌رو برای این دست از شرکت‌ها باشد.

کاربرد سرور ابری

✅ مسیریابی ترافیک شبکه: یکی دیگر از کاربردهای سرور ابری اوبونتو مسیریابی ترافیک شبکه است. اگر به هر دلیلی نیاز به چنین ابزاری داشته باشید، انتخاب یک سرور مجازی ابری اوبونتو همراه با منابع سخت‌افزاری مناسب می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. این روش می‌تواند برای مدیریت شبکه‌ی مجموعه‌ای از کاربران یک شرکت یا یک گروه کاری خاص یا اعضای دوستان و خانواده بسیار کاربردی باشد.

✅ آزمایش و توسعه نرم افزار در SandBox: بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها که نیاز به راه‌اندازی و تست کدها و نرم افزارهای خود در SandBox دارند، می‌توانند از سرورهای ابری مبتنی بر این سیستم عامل برای تست و Debug کردن نرم افزارهای در حال توسعه‌ی خود استفاده کنند. همچنین اگر نرم افزارهایی را از منابع نامشخص دریافت کرده‌اید و نمی‌خواهید آن‌ها را در کامپیوترهای شخصی خود اجرا کنید، استفاده از این سرورها می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

✅ مدیریت ماشین مجازی: اگر به هر دلیلی نیاز به راه‌اندازی یک ماشین مجازی روی سرور داشته باشید، سرور مجازی اوبونتو می‌تواند یک راهکار مناسب همراه با راه‌اندازی آسان و امکانات بسیار ساده باشد تا صرفا با وارد کردن چند فرمان خطی ساده، کارهای مورد نیاز خود را انجام دهید.

آنچه عنوان شد، تنها بخشی از کاربرد سرور ابری اوبونتو به حساب می‌آید و می‌توان از سرورهای مجازی ابری مبتنی بر این سیستم عامل را برای بسیاری از اهداف دیگر نیز استفاده کرد. همچنین در صورتی که از منابع سخت‌افزاری مناسب برای سرور خود استفاده کنید، می‌توانید چندین هدف را به صورت همزمان از طریق این سرورهای ابری انجام دهید و دیگر هیچ محدودیتی در زمینه‌ی میزبانی از ابزارها و اهداف خود نداشته باشید. در حقیقت اوبونتو سرور دست شما را برای انجام تمامی کارهای مورد نیازتان، از میزبانی شبکه و وب گرفته تا اجرای سرویس‌ها و نرم افزارهای آزاد باز گذاشته است و می‌توانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *