واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016

ابر ویراک - آموزش - آموزش راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016

برای دسترسی به ویندوز سرور از راه دور به ریموت دسکتاپ نیاز است، اما این قابلیت کارآمد در ویندوز سرور ۲۰۱۶ به صورت پیش‌فرض غیر فعال است. راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در هاست ابری ویندوز کار پیچیده‌ای نیست و در چند مرحله به انجام می‌رسد. اگر از ویندوز سرور استفاده می‌کنید بهتر است Remote Desktop را فعال کنید تا امکان دسترسی و مدیریت ویندوز سرور خود از راه دور را داشته باشید. در این پست از بلاگ ابر ویراک نحوه فعال‌سازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016 را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم. اگر شما هم قصد استفاده از ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور ۲۰۱۶ را دارید، با ما همراه باشید.

ریموت دسکتاپ و کاربرد آن

Remote Desktop یک راهکار برای دسترسی به سیستم‌های ویندوزی از راه دور است. برای این کار کافی‌ است روی سیستم مقصد (در این مورد ویندوز سرور ۲۰۱۶) پروتکل ریموت دسکتاپ فعال شده باشد و از کلاینت ریموت دسکتاپ روی سیستم مبدا استفاده کنید. این کلاینت برای انواع دستگاه‌ها از جمله موبایل و تبلت در دسترس است و به وسیله‌ی آن می‌توانید سرور ویندوزی خود را از راه دور مدیریت و کنترل کنید.

برای دسترسی و مدیریت سرور ویندوزی خود از راه دور باید این سرور روشن و به اینترنت متصل بوده و البته پروتکل ریموت دسکتاپ آن فعال باشد. با رعایت این موارد و نصب کلاینت ریموت دسکتاپ در سیستم خودتان به راحتی می‌توانید به سرور ویندوزی خود دسترسی داشته باشید و آن را مدیریت کنید.

نکاتی که قبل از استفاده از ریموت دسکتاپ باید بدانید

  • به طور پیش‌فرض، Remote Desktop در تمام نسخه‌های Windows Server 2016 (به جز Windows Server 2016 Essential Edition) غیرفعال است.
  • ریموت دسکتاپ در سرور ویندوز را می توان از طریق دو محیط از جمله ترمینال PowerShell و ورود به GUI (رابط کاربری گرافیکی) فعال کرد.
  • تفاوت اصلی بین این دو گزینه نصب در بسته پوسته رابط کاربری گرافیکی است. Server Core 2016 بسته های پوسته رابط کاربری گرافیکی از پیش نصب شده ندارد. در واقع، رابط کاربری گرافیکی دیگر گزینه‌ای در نصب پیش‌فرض در ویندوز سرور 2016 نیست. اگر می خواهید Remote Desktop را در ویندوز سرور 2016 با استفاده از رابط کاربری گرافیکی فعال‌سازی کنید، باید قبل از آن، رابط گرافیکی را راه‌اندازی کنید.

فعال کردن Remote Desktop در ویندوز سرور 2016

فعال کردن ریموت دسکتاپ در محیط گرافیکی ویندوز سرور ۲۰۱۶ در ۶ مرحله به انجام می‌رسد. این مراحل عبارت‌اند از:

۱) Server Manager را باز کنید:

آموزش راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016

۲) انتخاب سرور Local: برای انتخاب سرور لوکال از منوی سمت چپ روی گزینه‌ی Local Server کلیک کنید.

آموزش راه‌اندازی RDP در ویندوز سرور

۳) تنظیمات مربوط به Remote Desktop: در این این مرحله روی Disabled روبروی Remote Desktop کلیک کنید.

آموزش راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور

۴) تغییر تنظیمات: با کلیک روی Disabled در مرحله قبلی، یک پنجره جدید باز می‌شود که در آن باید گزینه Allow remote connection to this computer را انتخاب کنید. در همین مرحله می‌توانید نوع تایید هویت را انتخاب کرده و کاربران جدیدی ایجاد کنید.

آموزش ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016

آموزش تنظیم RDP در ویندوز سرور

۵) تایید تنظیمات: در این مرحله، پس از تنظیمات اولیه و ساختن کاربران جدید، پنجره‌ی جدید باز می‌شود که در آن برای فعال کردن Rule مربوطه در فایروال ویندوز یک لینک قرار داده شده است. با کلیک روی Ok در این پیام، مراحل فعال کردن ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور ۲۰۱۶ به پایان می‌رسد.

۶) مشاهده تغییرات: با بسته شدن پنجره‌ای که در مرحله قبل گفتیم، به منوی Local Server باز می‌گردید که باید یک‌بار آن را ریفرش کنید تا از تایید شدن تغییرات اطمینان حاصل شود. تبریک! شما توانستید ریموت دسکتاپ ویندوز سرور 2016 را فعال کنید.

راه‌اندازی ریموت دسکتاپ

فعال کردن ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016 در Powershell

PowerShell یک محیط دستوری شی گرا است که دارای ویژگی های جدیدی در ویندوز سرور 2016 است. این ابزار از برنامه های کوچکی به نام cmdlets برای ساده سازی مدیریت، مدیریت و پیکربندی محیط های ناهمگن استفاده می کند. برای فعال کردن Remote Desktop در ویندوز سرور 2016 از طریق PowerShell، می توانیم از دو cmdlet استفاده کنیم. اولی Remote Desktop را فعال می کند و دومی فایروال را باز می کند. مراحل این کار را در ادامه توضیح می‌دهیم:

ابتدا یک کد را که برای تنظیم دسترسی از راه دور است به کار می‌گیریم:

Set-ItemProperty -Path “HKLM:SYSTEMCurrentControlSetControlTerminal Server” -Name “fdenyTSXonnections” -Value 0

پس از آن از این کد که برای تنظیم فایروال است، استفاده می‌کنیم:

Enable-NetFirewallRule -DisplayGroup “Remote Desktop”

همانطور که می بینید، PowerShell ریموت دسکتاپ را با این دستورات فعال می کند. توجه داشته باشید که مدیران به طور پیش‌فرض می‌توانند از راه دور وارد شوند، در حالی که برای ارائه مجوز به کاربران غیر سرپرست برای دسترسی به Remote Desktop، باید آنها را به گروه محلی کاربران ریموت دسکتاپ اضافه کنید.

فعال کردن ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016 با دستور

یکی دیگر از راه‌های فعال کردن ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016 استفاده از ترمینال است. برای این کار کافی‌است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱) با استفاده از کلید‌های ونیدوز و R پنجره‌ی run را اجرا کنید.

آموزش راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور

۲) در این پنجره عبارت regedit.exe را تایپ کنید و Ok را انتخاب کنید. با این کار پنجره ویرایشگر ریجستری ویندوز باز می‌شود.

آموزش RDP در ویندوز سرور

۳) در پنجره‌ی باز شده منوی File را باز کرده و گزینه Connect Network Registry را انتخاب کنید.

راه‌اندازی RDP با ویندوز سرور

۴) در پنجره‌ی باز شده آدرس IP یا hostname ریموت کامپیوتر را وارد کنید. به خاطر داشته باشید که اگر ریموت کامپیوتر شما را به عنوان کاربر فعلی نشناسد، باید دوباره نام کاربری و گذرواژه را وارد کنید.

آموزش راه‌اندازه RDP در ونیدوز سرور 2016

۵) پس از تایید تغییرات مرحله قبل پنجره وایرایشگر ریجستری ویندوز مشاهده می‌شود. خط زیر را پیدا کنید:

HKLMSYSTEMCurrentControlSetControlTerminal Server

مقدار DWORD مربوط به fDenyTSConnections را از ۱ به ۰ تغییر داده و Ok را انتخاب کنید.

۶) حالا زمان اضافه کردن چند rule در فایروال ویندوز است. این قوانین به اتصال ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور اجازه‌ی برقراری ارتباط می‌دهند. برای کار باید وارد cmd شده و دستور زیر را وارد کنید:

PsExec.exe \server1 -u contosoadmin -p password cmdnetsh advfirewall firewall add rule name=”allow RemoteDesktop” dir=in protocol=TCP localport=3389 action=allowshutdown –f –r –t

۷) تنظیم ریموت دسکتاپ شما به انجام رسیده و با ری استارت کردن ویندوز می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته: تمامی این دستورات باید در حالت Administrator اجرا شوند.

سخن پایانی

راه‌اندازی ریموت دسکتاپ برای ویندوز سرور مزایای بسیار زیادی دارد. در این پست از بلاگ ابر ویراک نحوه فعال کردن ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور ۲۰۱۶ را از ۳ روش مختلف بررسی کردیم. هرکدام از این روش‌ها را با توضیح قدم به قدم جلو بردیم و در نهایت نحوه راه‌اندازی ریموت دسکتاپ در ویندوز سرور 2016 را به پایان رساندیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *