واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

چه سروری برای پردازش ابری (Cloud Computing) مناسب است؟

ابر ویراک - مقالات - چه سروری برای پردازش ابری (Cloud Computing) مناسب است؟

رایانش ابری (Cloud Computing) یکی از فناوری‌های پرسروصدای این روزها است که امکانات بسیار زیادی را برای کاربران روز‌مره ابزارهای فناوری و البته کسب و کارها فراهم کرده است. پردازش ابری یک فناوری مبتنی بر اینترنت است که به سازمان‌ها و کاربران اجازه می‌دهد تا از منابع ابری برای اجرای اهداف محاسباتی، ذخیره‌سازی داده و سرویس‌های نرم‌افزاری از طریق اینترنت استفاده کنند به صورت مبتنی بر تقاضا استفاده کنند .
رایانش ابری (Cloud Computing) به عنوان یک تکنولوژی نوین، به شکل گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنولوژی امکان دسترسی به منابع محاسباتی، ذخیره‌سازی و نرم‌افزارها را بر روی یک زیرساخت مشترک و قابل مقیاس فراهم می‌کند. در این مطلب، به بررسی کاربردهای مهم رایانش ابری و یکی از فناوری‌های وابسته به آن یعنی اینترنت اشیا (IoT) خواهیم پرداخت و آنچه بهتر است از آن بدایند را بررسی خواهیم کرد.

اینترنت اشیا – یکی از ویژگی‌های مهم رایانش ابری

یکی از ویژگی‌های مهم رایانش ابری، تعامل و ارتباط با اشیاء هوشمند در (IoT) است. اینترنت اشیا، شبکه‌ای از دستگاه‌ها و سنسورهای متصل به یکدیگر است که از طریق اینترنت اطلاعات را با یکدیگر تبادل می‌کنند.
سرورهای رایانش ابری امکان ذخیره و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها متصل شده توسط اینترنت اشیا را فراهم می‌کنند. با این ترکیب قدرتمند، امکانات هوشمندی مانند تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بر روی داده‌های جمع‌آوری شده توسط اینترنت اشیا فراهم می‌شود.

اینترنت اشیا به شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی متصل به هم اشاره دارد که قادر به تبادل اطلاعات با یکدیگر هستند. با استفاده از رایانش ابری، می‌توان این اشیاء را به سادگی به سیستم‌های مبتنی بر ابر متصل کرده و از توانایی‌های پیشرفته محاسباتی و ذخیره‌سازی آن بهره‌برداری کرد.

راه‌اندازی پروژه‌های هوش مصنوعی با سرور رایانش ابری:

سرورهای رایانش ابری علاوه بر ارائه محیطی مناسب برای ذخیره و پردازش داده‌ها، برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی پروژه‌های هوش مصنوعی نیز بسیار مناسب هستند. با استفاده از توانایی‌های محاسباتی قدرتمند و منابع بزرگی که سرورهای رایانش ابری فراهم می‌کنند، می‌توان الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی را اجرا و تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده را به صورت سریع و دقیق انجام داد.

برای پیاده‌سازی پروژه‌های هوش مصنوعی، یک کامپیوتر ویژه به عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات پردازشی باید همواره در دسترس باشد. این کامپیوتر ویژه، معمولا یک سرور است که امکاناتی ویژه را برای پردازش‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد و توسعه‌دهندگان پروژه‌های هوش مصنوعی سرویس‌های خود را روی آن سرور پیاده‌سازی می‌کنند.

به یاد داشته باشید که پیاده‌سازی پروژه‌های هوش مصنوعی در همه‌ی موارد نیاز به منابع سخت‌افزاری گران‌قیمت ندارد و در بسیاری از اوقات می‌تواند صرفا با یک سرور ابری دارای کانفیگ مناسب نیز پیاده‌سازی و اجرا شود. با این حال، اگر نیاز به پردازش سنگین‌تر دارید می‌توانید از گزینه‌هایی مثل سرور مجازی یا هایبرید سرور نیز استفاده کنید. البته در برخی از اوقات، به دلیل نیاز به قدرت پردازش سنگین و منابع سخت افزاری بیشتر سرورهای اختصاصی نیز برای راه‌اندازی پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا سرورهای ابری داخل ایران برای رایانش ابری مناسب هستند؟

با توجه به رشد روزافزون صنعت فناوری اطلاعات در ایران، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سرور ابری داخل ایران برای رایانش ابری مناسب هستند یا خیر؟

در حال حاضر، سرور ابری داخل ایران با توجه به مزایای ارتباط نزدیک‌تر و محدودیت‌هایی مانند کاهش تاخیر در ارتباطات شبکه و رعایت قوانین کشور، برای بسیاری از سازمان‌ها و کاربران ایرانی که در حال اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی و مبتنی بر پردازش ابری هستند بسیار مناسب هستند، با این حال، در انتخاب سرورهای ابری داخل ایران، نیاز است با دقت بیشتری بررسی شود تا تصمیم بهتری براساس نیازهای خاص سازمان یا فرد در نظر گرفته شود.

پردازش ابریبرای برخی سازمان‌ها و کاربران ایرانی، استفاده از سرورهای ابری داخل ایران ممکن است به دلیل محدودیت‌های قانونی و مقرراتی جهانی، سرورهای داخلی مورد نیازتر باشد. این سرورها از لحاظ امنیت داده‌ها برای سازمان‌ها و کاربران می‌تواند کاربردی باشد.

مزایای سرور داخل ایران برای رایانش ابری

سرورهای داخلی برای رایانش ابری با ارائه محیطی مطمئن و انعطاف‌پذیر، ارائه سرویس‌های مختلف، از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، به عنوان یک فناوری روبه رشد و مؤثر در دنیای امروز شناخته می‌شود. با استفاده از سرورهای ابری داخل ایران ، می‌توان به بهره‌وری بیشتری در استفاده از این فناوری و دستیابی به نتایج بهتر دست یافت.

از مهم‌ترین برتری‌ها و مزایای سرورهای داخل ایران در مقایسه با سرورهای ابری می‌توان به سرعت بالاتر، پیشتیبانی بهتر و کاهش پینگ اشاره کرد. سرورهای داخلی از لحاظ فنی امکان برابری با سرورهای خارجی را دارند، منابع سخت افزاری این سرورها مبتنی بر پیشرفته‌ترین سرورهای اختصاصی هستند و از فناوری‌های سخت‌افزاری پیشرفته مشابه با دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر به دلیل اینکه سرورهای داخل به منابع شبکه‌ای داخلی متصل هستند، از پهنای باند بیشتر، پینگ پایین‌تر و سرعت شبکه بسیار بالاتری برخوردار هستند و این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت سرویس‌دهی و خدمات آن‌ها نسبت به سرورهای خارجی بهتر باشد.

سرورهای ابری داخل ایران به سازمان‌ها و کاربران محلی این امکان را می‌دهند تا از منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی محلی استفاده کنند. این سرورها معمولاً در دیتا سنترهای داخل ایران قرار دارند و ممکن است با محدودیت‌های قانونی و فنی مربوط به این منطقه مواجه باشند.

همچنین سرورهای ابری داخلی سرورهایی هستند که توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها درون دیتا سنترهای خود راه‌اندازی می‌شوند. این سرورها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا بر محدودیت‌های قانونی و فنی خاص خود کنترل داشته باشند و منابع محاسباتی را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.

با توجه به نیازها و الزامات خاص سازمان‌ها و کاربران، استفاده از سرورهای ابری داخل ایران می‌تواند مناسب باشد که این امر بستگی به عواملی مانند قوانین، مقررات، قابلیت‌ها و نیازهای تجاری دارد.

این در حالی است که فرایند پشتیبانی سرورهای خارجی به دلیل محدودیت‌های موجود برای کاربران و کسب و کارهای داخلی چالش‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. امکان دریافت پشتیبانی از سرورهای خارجی در بسیاری از اوقات محدود به تیکت یا ایمیل است در حالی که سرورهای داخلی می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز و در هفت روز هفته امکان پشتیبانی تلفنی با زبان فارسی را برای شما فراهم آورند.

با رعایت این نکات و انجام تحلیل دقیق، می‌توانید تصمیم درستی را در انتخاب بین سرورهای ابری داخل ایران و سرورهای ابری داخلی برای رایانش ابری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *