واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

سرور استریمینگ چیست؟ هرآنچه باید از سرور مجازی استریم بدانید

ابر ویراک - مقالات - سرور استریمینگ چیست؟ هرآنچه باید از سرور مجازی استریم بدانید

اگر تولید کننده‌ی محتوای ویدیویی هستید، حتما درباره استریم و پخش زنده شنیده‌اید. استریم کردن پیش از این یک فناوری انحصاری بود که در دسترس همه‌ی کاربران قرار نداشت. حالا با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت پرسرعت، امکان پخش زنده و استریم برای افراد بیشتری فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای این کار سرور مجازی استریم است.

در این پست از بلاگ تک نت به سراغ سرویس‌های استریم و سرور مجازی استریمینگ رفته‌ایم. ابتدا نگاهی به سرور استریم خواهیم داشت و در بخش‌های دیگر این مطلب، کاربردها و جزئیات این فناوری را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر قصد دارید محتوای ویدیویی خود را به صورت زنده پخش کنید یا به عبارت دیگر از سرویس‌های استریم استفاده کنید، بهتر است در مورد سرور مجازی استریم اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید به طور مؤثرتری از این خدمات استفاده کنید.

تعریف سرور استریم

به طور خلاصه، سرور مجازی استریم ویدیو یک سرور وب با قابلیت RTMP است که به ارائه محتوای ویدیویی به صورت پخش زنده یا درخواستی به رایانه، تلویزیون هوشمند یا دستگاه تلفن همراه کاربر اختصاص دارد. تفاوت یک سرور مجازی استریم با سرورهای معمولی این است که سرورهای پخش ویدیو از فناوری‌های اضافه شده مانند کدک‌ها و ویژگی‌های با کیفیت پخش برای فهرست‌بندی، ذخیره و توزیع دارایی‌های ویدیویی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی راه اندازی سرور استریم مجازی

استریم یا پخش ویدئو به فرآیند تبدیل یا کدگذاری ویدئو به فرمت داده و سپس ارسال از طریق اینترنت به عنوان جریانی از داده، از سرور به کامپیوتر بیننده اشاره دارد. تفاوت اصلی استریم با دانلود ویدیو در این است که نیازی نیست کاربر کل فایل ویدیو را دریافت و پس از آن، ویدیو را پخش کنند. در استریم امکان مشاهده لحظه‌ای ویدیو به صورت زنده وجود دراد. نقطه ضعف استریم این است که برای اطمینان از پخش روان و با کیفیت بالا با حداقل تأخیر، بافر و توقف نیاز به اتصال خوب اینترنت پرسرعت دارد.

برای حل این مشکل و تسهیل انتقال فایل فایل‌های ویدئویی بزرگ از طریق یک اتصال داده، ابتدا فایل ویدئویی باید در بسته‌های فایل قابل انتقال رمزگذاری شود. سپس برای مشتری ارسال می‌شود و دوباره به یک ویدیوی قابل مشاهده در پخش کننده ویدیوی کاربر رمزگشایی می‌شود. این کدگذاری و رمزگشایی توسط نرم افزارهای به اصطلاح کدک انجام می‌شود.

سرور مجازی استریم هم که یک کامپیوتر یا سیستم رک‌مونت است که داده‌ها یا منابع را بر اساس مدل کلاینت-سرور از طریق شبکه به رایانه‌های دیگر تحویل می‌دهد. سرور استریم به طور کلی و از نظر فنی می‌تواند یک کامپیوتر در دفتر شما یا اتاق سرور بزرگ در یک مرکز داده باشد، اما سرور مجازی استریم، در اصل یک سرور ابری است که به صورت مجازی در نقش سرور استریم ظاهر می‌شود. با هم، جریان داده، نرم افزار کدگذاری شده و سرور، بینندگان را قادر می‌سازد تا محتوای ویدیویی زنده یا بر اساس تقاضا را تماشا کنند.

سرور مجازی استریمینگ به کار چه کسانی می‌آید؟

هر کسی که می‌خواهد ویدیوی زنده یا بر اساس تقاضا را از طریق اینترنت به مخاطبان خود ارائه دهد، اساساً باید از طریق یک سرور مجازی استریم ویدیو این کار را به انجام برساند. اینجا چند سناریو احتمالی وجود دارد که در آن سرور مجازی استریم می‌تواند مفید باشد:

  • شما یک تولید کننده محتوا هستید که به دنبال راه‌های جایگزین برای انتشار و کسب درآمد از محتوای خود هستید
  • شما یک ارائه دهنده خدمات هستید که متخصص ارائه خدمات پخش زنده یا پخش ویدئو به مشتریان خود هستید
  • شما یک موسسه آموزشی را اداره می‌کنید و برای پخش ویدیوهای دوره خود به یک سرویس آنلاین نیاز دارید
  • شما یک سازمان دهنده رویداد هستید که به دنبال راه‌هایی برای پخش زنده رویدادها، کنسرت‌ها و جشن‌های خود هستید
  • شما یک مدیر ورزشی هستید که به دنبال راه‌هایی برای پخش زنده بازی‌های خود برای مخاطبان منتخب است

به خصوص اکنون که کاربران بیشتری در حال تماشای ویدیوهای با کیفیت بالا در دستگاه‌های تلفن همراه خود هستند، فناوری که محتوا را از ارائه دهنده به مصرف کننده می‌رساند، بیش از هر زمان دیگری مهم است.

گزینه‌های پیش روی استریمرها برای سرور مجازی استریمنیگ

استریمرها گزینه‌های مختلفی برای رساندن محتوای خود به مخاطبانشان دارند. برخی از این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی رایگان مانند Twitch، YouTube و Facebook
  • استفاده از پلتفرم‌های ویدیوی آنلاین پولی، مانند Kaltura که امکانات بیشتری را در اختیار تولیدکننده محتوا قرار می‌دهند
  • استفاده از سرور مجازی استریم و ساخت آن برای کنترل ۱۰۰ درصدی بر روی فرایند ارائه و رساندن محتوا

سه گزینه فوق دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در حالی که پلتفرم‌های رایگان مانند توییچ، یوتیوب و فیس‌بوک به شما این امکان را می‌دهند که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید، کنترل کمی روی حریم خصوصی و مدیریت دسترسی ویدیوهای خود به شما می‌دهند. آن‌ها همچنین محدودیت و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای در مورد اینکه چه چیزی می‌تواند یا نمی‌تواند پخش شود، دارند. گزینه‌های سفارشی سازی هم در این پلتفرم‌ها بسیار محدود است.

بهترین راه برای راه‌اندازی سرور مجازی استریم

ساخت سرور مجازی استریم برای شما می‌تواند جایگزین خوبی برای غلبه بر چنین محدودیت‌هایی باشد. با این حال، شما را ملزم می‌کند که در کسب تخصص فنی، منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز برای ساخت، اجرا و نگهداری یک سرور پخش ویدئو از ابتدا دست به کار شوید. این فرایند می‌تواند کمی وقت‌گیر باشد اما استفاده از سرور مجازی، راهکار نهایی و مطمئن برای رساندن محتوا به مخاطبان است.

راه سومی هم وجود دارد و آن استفاده از پلتفرم‌های ویدئویی غیر رایگان است که به شما این امکان را می‌دهد که تعادل خوبی بین این دو گزینه داشته باشید و کنترل کاملی بر محتوای خود بدون انجام تمام کارهای دستی مربوط به اجرای یک سرویس پخش ویدئو فراهم کنید. با این حال، استفاده از سرور مجازی پولی، نسبت به سرور مجازی استریم که به صورت انحصاری برای خود ساخته‌اید، محدودیت‌ها و چالش‌های بیشتری دارد.

چگونه می‌توانیم سرور استریمینگ بسازیم؟

راه‌اندازی سرور مجازی استریم خود به دانش فنی نسبتا زیادی نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که با یک توسعه‌دهنده شایسته همکاری می‌کنید. روند کلی ساخت سرور مجازی استریم را به 5 مرحله تقسیم می‌کنیم. این مراحل عبارت‌اند از:

۱) سرور خود را راه اندازی کنید

دلیلی برای اختراع مجدد چرخ وجود ندارد. به لطف پروژه‌های متن باز، افراد خوش اخلاق در سراسر جهان کدهایی را منتشر می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان پایگاه خود استفاده کنید. اگر از سرورهای ابری لینوکس یا ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید مراحل آموزش نصب و راه‌اندازی سرور مجازی استریم را دنبال کنید و کار راه‌اندازی سرور مجازی استریم شخصی خود را به انجام برسانید.

۲) نرم افزار استریم خود را نصب و پیکربندی کنید

سرور مجازی شما پس از راه‌اندازی برای کار آماده پخش است. حالا بیایید نرم افزار پخش خود را راه اندازی کنید. برای ماندن در قلمرو متن باز، می‌توانید از OBS محبوب (Open Broadcast Studio) استفاده کنید. سیستم عامل خود را برای دانلود نسخه صحیح انتخاب کنید و مراحل نصب را اجرا کنید تا پلتفرم را مطابق با نیاز خود پیکربندی کنید. پس از اتمام پیکربندی، روی شروع استریم کلیک کنید تا جریان استریم را به سرور خود ارسال کنید.

۳) شبکه تحویل محتوا (CDN) خود را بسازید

CDN با استفاده از شبکه‌ای از سرورها که فاصله فیزیکی بین منبع و کاربر را کاهش می‌دهد و زمان بارگذاری سریع‌تر محتوای شما را تضمین می‌کند، تجربه بیننده را بهبود می‌بخشد. برای راه اندازی CDN خود، به یک سرور مبدا، نقاط حضور (PoP)، ISP، مسیریابی و نرم افزار کش نیاز دارید.

۴) پخش کننده رسانه خود را تنظیم کنید

استریم ویدیو خود را با یک پخش کننده رسانه متن باز که از RTMP پشتیبانی می‌کند، مانند VLC، تماشا و نظارت کنید. با کلیک روی «Open Network Stream» در زیر «Media» و وارد کردن کلید استریم ویدیوی خود، می‌‌توانید از جریان پخش زنده‌ی ویدیو خود بازدید کنید.

۵) تنظیمات اضافی

راه حل اصلی استریم شما راه اندازی شده است. اما ممکن است بخواهید آن را با ویژگی‌های امنیتی مناسب، کسب درآمد و فناوری نرخ بیت تطبیقی (ABR) و غیره مجهز کنید. برای اضافه کردن این امکانات می‌توانید از ابزارهایی که منطبق با سیستم‌عامل سرور مجازی استریم هستند، استفاده کنید.

این ۵ مرحله، به طور خلاصه نحوه راه‌اندازی سرور مجازی استریم خود را از طریق خریداری و تنظیم سرور شخصی خود توضیح می‌دهد. با این حال، این کار به پهنای باند زیادی با سرعت آپلود بالا نیاز دارد. شما همچنین به رمزگذاری، فناوری ABR، تجهیزات کم نقص، امنیت بالا، منابع تغذیه بدون وقفه و غیره نیاز دارید. بنابراین دسترسی به اینترنت با پهنای باند اختصاصی یکی از لازمه‌های شروع استریم ویدیو به نظر می‌رسد.

کدام سیستم عامل برای سرور مجازی استریم مناسب است؟

تا اینجا با مقدمات راه‌اندازی سرور مجازی استریم آشنا شدیم. یکی از مراحل راه‌اندازی سرور ابری استریم، انتخاب سیستم‌عامل و سخت‌افزار مناسب برای آن است. پیشنهاد ما استفاده از سرور ابری لینوکس است چون در حالت پیش‌فرض برای اجرا به منابع سخت‌افزاری کم‌تری نیاز دارد و این مسئله قطعا روی هزینه‌های راه‌اندازی آن تأثیر زیادی خواهد داشت. البته می‌توانید از سرور مجازی استریم مبتنی بر ویندوز هم استفاده کنید، اما باید به نکات مهم در مورد انتخاب سخت‌افزار دقت کنید.

سرور ابر ویراک، گزینه‌ای مناسب برای استریم

ابر ویراک به عنوان یکی از جوان‌ترین و پیشرفته‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری، سرورهای ابری را برای مصارف گوناگون عرضه می‌کند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی سرور مجازی استریم، استفاده از راهکار سرور ابری ابر ویراک است. این محصول ابر ویراک با بهره‌مندی از نسل جدید سخت‌افزار و با تکیه بر زیرساخت اینترنت پرسرعت و اختصاصی، مزایای زیادی را برای استریمرها به ارمغان می‌آورد. برای آزمایش و کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد خدمات ابر ویراک می‌توانید از قابلیت و خدمات سرور و هاست ابری استفاده کنید.

سخن پایانی

در ابتدا ممکن است راه‌اندازی سرور مجازی استریم ویدیوی خود یک ایده پیچیده و وقت‌گیر به نظر برسد. اما در واقعیت، این تلاش، یک‌بار برای همیشه شما را از دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات سرویس‌های رایگان و پولی استریم رها می‌کند. در این پست از بلاگ ابر ویراک به سراغ نحوه‌ی راه‌اندازی سرور مجازی استریمینگ رفتیم و درباره مقدمات راه‌اندازی آن صحبت کردیم. اگر شما هم قصد داریم سرور مجازی استریم خود را بسازید، با بلاگ تک نت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *