واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

مقایسه مزایا و معایب هایبرید سرور در برابر سرور ابری

ابر ویراک - مقالات - مقایسه مزایا و معایب هایبرید سرور در برابر سرور ابری

با گسترش روز افزون استفاده از تکنولوژی و بیشتر شدن نیاز کسب و کارها به پردازش داده، راهکارهای جدید هم به بازار معرفی می‌شوند. شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات داده و محاسباتی هم با نگاهی به نیازهای کاربران و با استفاده از پیشرفت‌های ارائه شده در صنعت سیستم‌های ارتباطی و محسباتی، محصولاتی جدید را به بازار عرضه می‌کنند. یکی از این راهکارهای به‌روز و راهگشا، هایبرید سرور است.

هایبرید سرور که می‌تواند مزایای سرورهای ابری را با سرور اختصاصی ترکیب کند، مزایای اقتصادی و فناوری برای کسب و کارها دارد. در این مقاله از بلاگ ابر ویراک قصد داریم هایبرید سرور را معرفی کرده و در ادامه به بررسی و مقایسه هایبرید سرور و سرور ابری بپردازیم. برای این که در مورد هایبرید سرور و تفاوت‌های آن با دیگر راهکارهای ارائه خدمات داده و سرور آشنا شوید، با ما همراه باشید.

هایبرید سرور (به انگلیسی: Hybrid Server) که با نام سرور هیبریدی هم شناخته می‌شود، در واقع یک نوع سرور مجازی است. در هایبرید سرور کاربر با بهره‌مندی از قدرت KVM می‌تواند از تمام قدرت سخت‌افزار اختصاص داده‌ شده استفاده کند. یک هایبرید سرور، یک سرور اختصاصی را به چند سرور مجازی ایزوله تقسیم می‌کند.

KVM که عنوان اختصاری عبارت Kernel-based Virtual Machine است، یک ماژول پیشرفته برای مجازی‌سازی لینوکس است که از یک ماشین میزبان، چندین ماشین مجازی برای اجرای همزمان وظایف مختلف استفاده کنید. این فناوری پیشرفته به شما این امکان را می‌دهد تا از ماشین لینوکسی یک Hypervisor ساخته و از طریق آن امکان اجرای چندین حالت مختلف مجازی را بسته به توان سخت افزاری داشته باشید.

به طور کلی هایبرید سرور که نوعی از سرور مجازی است، از نظر جایگاه خدماتی بالاتر از سرور ابری و پایین‌تر از سرور اختصاصی قرار می‌گیرد. در مقایسه هایبرید سرور با دیگر الگوهای ارائه خدمات سرور مجازی، می‌توانیم آن را به عنوان یکی از الگوهای مقرون به صرفه در نظر بگیریم.

هایبرید سرور چگونه کار می‌کند؟

از نظر شکل کارکرد، هایبرید سرور به سرویس‌های VPS شباهت دارد، اما تفاوت این راهکارها در اختصاص جداگانه منابع سخت افزاری برای هر سرور است. علاوه بر این درست شبیه سرورهای اختصاصی، برای استفاده از منابع بیشتر، کاربر باید به صورت دستی به یک سرور با امکانات بیشتر مهاجرت کند.

مقایسه هایبرید سرور و سرور ابری

اگر به طور کوتاه بخواهیم مقایسه هایبرید سرور و سرور ابری را تشریح کنیم، باید با شباهت‌های این دو شروع کنیم. هر دو این سرویس‌ها نوعی سرور مجازی هستند و از این جهت در یک دسته‌بندی خدماتی قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی که در مقایسه هایبرید سرور و سرور ابری به چشم می‌آید، شیوه تخصیص منابع سخت‌افزاری به هر کاربر است. در یک سرور ابری، منابع به صورت اشتراکی و با دسترسی بالا از یک یا چند سرور به کاربر اختصاص داده می‌شوند. یک هایبرید سرور منابع را به صورت غیر اشتراکی به یک کاربر ارائه می‌دهد. این نوع تخصیص داده تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند که در ادامه مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری به آن‌ها می‌پردازیم.

  • دسترسی‌پذیری

هایبرید سرور بر اساس تخصیص منابع یک سرور خاص به یک کاربر کار می‌کند. به همین دلیل دسترسی‌پذیری پایین‌تری نسبت به سرورهای ابری دارد. در واقع اگر بخواهیم مقایسه هایبرید سرور را با سرور ابری از نظر دسترسی‌پذیری، مقایسه کنم، به دلیل نبود ویژگی‌های افزونگی در هایبرید سرور، دسترسی به سرویس‌های سرور ابری با ضریب اطمینان بالاتری صورت می‌پذیرد.

  • اتوماسیون و API

هایبرید سرورها معمولا بدون قابلیت‌های اتوماسیون و API عرضه می‌شوند.

  • قیمت

هر دو سرویس‌های هایبرید سرور و سرور ابری، گزینه‌های مقرون به صرفه محسوب می‌شوند. قیمت پلن‌های پایه سرور ابری به نسبت پایین‌تر است. البته قابلیت ارتقا لحظه‌ای سرور ابری هم در این قیمت تاثیر دارد.

  • عملکرد

در بحث مقایسه هایبرید سرور و سرور ابری از نظر عملکرد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر دو این خدمات برای ارائه خدمات پایدار و مداوم طراحی شده‌اند. هایبرید سرور برای کاربردهایی که نیاز به بهره‌وری بالاتر پردازنده دارند مناسب است و سرور ابری در بارهای کاری که نیاز به حافظه یا سرعت بیشتر ورود و خروج اطلاعات دارند، بهتر است.

  • مقایس‌پذیری

همانطور که در قسمت‌های قبلی مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری گفتیم، امکان مقیاس پذیری در هایبرید سرور وجود ندارد. در یک سرور ابری شما فقط با یک کلیک می‌توان میزان منابع را بر اساس نیاز خود مقیاس کنید. این موضوع در هایبرید سرور به خاطر تخصیص انحصاری منابع یک سرور به کاربر، نیاز به زمان و منابع مالی بیشتری دارد.

مزایا و برتری‌های هایبرید سرور در مقابل سرور ابری

هنگامی که قصد مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری را داریم، نمی‌توان از مزایای هایبرید سرور برای کاربردهای خاص چشم پوشی کرد. به طور کلی هایبرید سرور به خاطر نوع تخصیص منابع در کاربردهایی که نیازهای مشخص سخت‌افزاری دارند و به طور پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرند، عملکرد بهتری دارد.

مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری

مزیت دیگری که در مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری به چشم می‌آید، قدرت بیشتر آن است. در واقع اگر بخواهیم سطح خدمات را دسته‌بندی کنیم، هایبرید سرور در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. این سطح بالاتر قدرت و توانایی محاسباتی، باعث می‌شود تا در بحث هزینه هم تفاوت‌هایی ایجاد شود که در ادامه مقایسه هایبرید سرور با سرورهای ابری به این بحث نیز می‌پردازیم.

قیمت و هزینه‌های هایبرید سرور در مقایسه با سرور ابری

قیمت و هزینه‌های هایبرید سرور نسبت به سرویس‌های سرور ابری متفاوت است. به طور کلی سرورهای ابری به خاطر نوع کارکرد و سیستم تخصیص منابع، برای کسب و کارهای کوچک و رو به پیشرفت مناسب هستند. حال آن که در مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری، مشخص است که سرویس هایبرید سرور به خاطر قدرت و توانایی بیشتر محاسباتی، برای کسب و کارهایی که در مراحل بلوغ قرار دارند مناسب‌تر است.

به طور کلی قیمت و هزینه‌های هایبرید سرور یا همان سرور هیبرید نسبت به یک سرور ابری با امکانات مشابه پایین‌تر است. این تفاوت قیمت، با توجه به قدرت و توانایی ارائه شده توسط یک هایبرید سرور به خوبی توجیه می‌شود. وقتی صحبت از مقایسه هایبرید سرور و دیگر خدمات سرورهای مجازی می‌شود، نوع کار آن و استفاده‌های بهینه‌ای که می‌توان از آن داشت، متفاوت است. بنابراین تفاوت قیمت در مقایسه هایبرید سرور و Cloud بسته به نیازی و کاربردی که یک کسب و کار از آن انتظار دارد، منطقی به نظر می‌رسد.

خرید هایبرید سرور برای چه کاری به صرفه است؟

خرید هایبرید سرور، همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، برای کاربردهای مشخصی که نیازهای پایدار و از پیش تعیین شده دارند، بهترین انتخاب است. یک هایبرید سرور برای برنامه‌هایی مناسب است که به یک تعادل نسبی رسیده و نیازی به رشد زیاد و ناگهانی ندارند. یک هایبرید سرور امکان تغییر اندازه ندارد، بنابراین باید از آن برای برنامه‌هایی استفاده کرد که پایداری و ثبات بیشتری دارند. در واقع زمانی خرید هایبرید سرور ماهانه یا حتی طولانی‌تر توجیه دارد که وضعیت کاربرد و استفاده از آن کاملا مشخص شده باشد. برخی مثال‌ها از کاربردهای مناسب هایبرید سرور عبارتند از:

  • میزبانی پایگاه داده
  • سیستم‌های نگهداری فایل
  • سیستم‌های نظارتی سرور
  • وب سرور‌های شخصی

 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد هایبرید سرور صحبت کردیم و تعریف و نحوه کارکرد آن را توضیح دادیم و پس از آن به مقایسه هایبرید سرور با سرور ابری پرداخته و بررسی مزایا و هزینه‌های آن پرداختیم. هایبرید سرور یکی دیگر از محصولاتی است که توسط ابر ویراک به کاربران ارائه می‌شود. سرویس هایبرید سرور ابر ویراک می‌تواند برای سازمان‌ها و کسب‌ و کارها بر اساس نیاز مقیاس شده و بهترین ارزش در برابر رقم پرداختی را به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *