واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

ابر خصوصی یا Private Cloud چیست؟

ابر ویراک - مقالات - ابر خصوصی یا Private Cloud چیست؟

ابر خصوصی یا Private Cloud یکی از خدمات پردازش ابری است که توسط بسیاری از کسب و کارها و توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای حفظ داده‌ها و اطلاعات به صورت اختصاصی شناخته می‌شود که امنیت آن برای مصرف‌کنندگان آن مهم است.

با پیشرفت فناوری و رشد روز افزون استفاده از اینترنت، شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال راهکارهایی هستند که به آن‌ها این امکان را بدهد تا برنامه‌های خود را با بازدهی بیشتر و هزینه کمتر، اجرا کنند. همین موضوع باعث شده تا بحث خرید خدمات پردازش ابری در میان کسب و کارهای مختلف اهمیت پیدا کند؛ این سرویس در دو حالت ابر خصوصی یا پرایوت کلود یا به صورت عمومی یا Public cloud آماده عرضه شده است. اما یک سوال پرتکرار میان صاحبان کسب و کارهای نیازمند به چنین سرویس‌هایی، این است که ابر خصوصی چیست و چه تفاوتی با سرویس‌های ابری عمومی دارد؟

تفاوت سرویس ابر خصوصی با Public Cloud چیست؟

سرویس ابر خصوصی در حقیقت نوعی از خدمات میزبانی پردازش ابری است که در آن سخت افزارهای مورد استفاده، با هیچ مصرف‌کننده‌ای به غیر از مصرف‌کننده اصلی اشتراک گذاشته نمی‌شوند. در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، در اختیار داشتن تمام منابع سخت‌افزاری برای حفظ پایداری خدمات و افزایش ضریب امنیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از سرویس‌های اختصاصی ابری مناسب برای چنین کسب و کارهایی باشد.

استفاده از خدمات ابر خصوصی به عنوان یک راهکار مفید برای اجرا و کار با نرم‌افزارها، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با استفاده از سرورهای ابری، برنامه‌های خود را با کیفیت بالا اجرا کنند. علاوه بر این، با استفاده از این خدمات، شرکت‌ها می‌توانند از قابلیت مقیاس‌پذیری آن‌ها بهره‌مند شوند و به راحتی برای مدیریت ترافیک بیشتر، منابع اضافی را درخواست کنند.

ابر خصوصی یکی از راهکارهای پردازش ابری است که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند پروژه‌ها، نرم‌افزارها و خدمات مختلف خود را بر روی یک پلتفرم اختصاصی و مجزا همراه با سخت‌افزارهای اختصاصی که با هیچ مصرف‌کننده‌ دیگری به‌اشتراک گذاشته  نشده اجرا کنند.

انواع سرویس‌های پردازش ابری خصوصی

به طور کل، سرویس‌های پردازش ابری شامل سه دسته‌بندی ویژه هستند که شامل این موارد می‌شوند:

  • Saas – Software as a Service

SaaS که اختصار عبارت «نرم افزار به عنوان سرویس» یا Software as a Service به شمار می‌رود، خدماتی است که طی آن یک یک نرم‌افزار ویژه از طرف ارائه‌دهنده خدمات ابری پشتیبانی شده و از طریق بستر شبکه اینترنت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

بسیاری از توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان خدمات از طریق اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها که نیاز به پردازش ابری دارند، برای دسترسی به این سرویس با ارائه‌دهندگان سرویس ابری همکاری می‌کنند تا از آن طریق بتوانند خدمات، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مورد نظرشان را به مشتریان ارائه دهند.

SAAS به شما این امکان  را می‌دهد تا بتوانید به برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف با دسترسی به اینترنت و از راه دور، دسترسی داشته باشید. با استفاده از سرویس SAAS، نیازی به نصب و راه‌اندازی برنامه‌ها بر روی سیستم خود ندارید و می‌توانید به سرعت و با کمترین هزینه از برنامه‌های مختلف استفاده کنید. برخی از مثال‌های سرویس SAAS شامل برنامه‌های مدیریت پروژه، برنامه‌های CRM و برنامه‌های آفیسی مانند Microsoft Office 365 است.

  • IaaS – Infrastructure as a Service

IaaS که اختصار عنوان «ساختار به عنوان سرویس» است، نوعی خدمات است که از طریق آن منابع پردازشی و در حقیقت زیرساخت‌های لازم برای رایانش ابری در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. در این نوع از خدمات رایانش ابری، مصرف کننده در حقیقت زیرساخت‌های لازم را برای پردازش و ارائه‌های سرویس‌های خود را از ارائه‌دهنده خدمات ابری و دیتاسنتر دریافت خواهد کرد.

  • PaaS – Platform as a Service

PaaS اختصار عبارت «پلتفرم به عنوان سرویس» است که به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌های خود را بدون نیاز به تنظیم و راه‌اندازی سرورها و محیط‌های اجرایی، بر روی یک پلتفرم مجازی‌سازی شده و با استفاده از سرورهای ابری اجرا کنید. از دیگر ویژگی‌های این سرویس، راه‌اندازی پرسرعت برنامه‌هاست که باعث می‌شود بتوانید به توسعه‌ی آن‌ها بپردازید. Heroku و Google App Engine، مثال‌هایی از سرویس PaaS هستند.

  1. FaaS – Function as a Service

FAAS، با استفاده از یک پلتفرم مجازی‌سازی شده و سرورهای ابری، اجرای تابع‌های کوچک برنامه‌های شما را فراهم می‌کند. با استفاده از این سرویس، شما قادر خواهید بود تابع‌های خود را به سادگی برای پاسخگویی به رویدادهای مختلف و اجرای کد در زمان واقعی، ایجاد کنید. همچنین، این سرویس با کمترین هزینه، به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی که نیاز به اجرای کدهای کوچک دارند را پیاده‌سازی کنید. AWS Lambda و Azure Functions، دو مثال معروف از سرویس FAAS هستند.

خدمات ابر خصوصی یک راهکار مفید برای مجازی‌سازی برنامه‌ها و اجرای آن‌ها بر روی سرورهای ابری است. با استفاده از سرویس‌های SAAS، PaaS و FAAS، شما می‌توانید به سادگی و با کمترین هزینه، برنامه‌های خود را راه‌اندازی کنید و از ویژگی‌های مفیدی مانند ایزوله‌سازی برنامه‌ها، امنیت، مقیاس‌پذیری و قابلیت توسعه بهره‌مند شوید.

تفاوت ابر اختصاصی با هایبرید سرور و ابر عمومی

تفاوت ابر خصوصی با هایبرید سرور چیست؟

ابر خصوصی در کنار خدماتی نظیر هایبرید سرور و سرور مجازی از جمله مواردی است که توسط ارائه‌‌دهندگان خدمات دیتاسنتر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. به طور کل در خدمات ابر خصوصی سطح امنیت بسیار بالا است و از طرف دیگر انعطاف‌پذیری و امکان شخصی‌سازی بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، سرورهای ابری هیبریدی که با عنوان هایبرید سرورها شناخته می‌شوند، ابزارهایی به‌نسبت مقرون به‌صرفه‌تر همراه با امکان مقیاس‌پذیری بالاتر هستند که سطح امنیت بالایی را ارائه می‌دهند. با وجود اینکه سطح امنیت ابر خصوصی نسبتا بیشتر از هایبرید سرورها به حساب می‌آید، اما هزینه تمام شده برای استفاده از هایبرید سرور پایین‌تر بوده و امکاناتی نظیر اتعطاف‌پذیری بیشتر و ذخیره‌سازی نامحدودتر در اختیار کاربران سرورهای هیبریدی قرار می‌گیرد.

اهمیت ابر خصوصی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، به دلیل حساسیت خدمات، اطلاعات و داده‌های خود، تمایل دارند تا از سرویس‌های ابر خصوصی استفاده کنند تا از آن طریق به امنیت، پایداری و مقیاس‌پذیری بیشتری دسترسی داشته باشند. سرویس‌های ابر خصوصی احتمال نفوذپذیری به داده‌ها توسط افراد ناشناس را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر خدمات پیاده‌سازی شده روی ابر خصوصی به دلیل اینکه از لحاظ سخت‌افزاری هیچ یک از منابع را با مصرف‌کنندگان دیگر به اشتراک نمی‌گذارند، پایداری، عملکرد و سرعت بهتری نسبت به سرویس‌های ابری اشتراکی دارند. البته باید در نظر داشت که این موضوع به معنای آن نیست که امنیت ابرهای اشتراکی پایین باشد، اما استفاده از منابع سخت‌افزاری در محیطی ایزوله برای کاربران ابر خصوصی یک لایه امنیتی بیشتر به حساب می‌آید که اطمینان خاطر قابل توجهی را برای صاحبان کسب و کارها و مصرف‌کنندگان از این سرویس‌ها ایجاد می‌کند.

  • نتیجه‌گیری

ابر خصوصی یکی از خدمات پردازش ابری است که توسط ارائه‌دهندگان خدمات دیتاسنتر نظیر ابر ویراک در اختیار مصرف‌کنندگان تجاری و کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس می‌تواند برای کاربرانی که نیاز به داشتن سخت‌افزارهای اختصاصی هستند بسیار کاربردی باشد و یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای آن‌ها به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *