واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

VMware ESXi چیست و چرا برای سرور مجازی مهم است؟

ابر ویراک - مقالات - VMware ESXi چیست و چرا برای سرور مجازی مهم است؟

برای پاسخگویی به روند رو به رشد تقاضا در بازارهای فناوری اطلاعات، کارشناسان با چالش‌هایی مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها برقرار تعادل بین منابع و پروژه‌های رو به رشد و در حال گسترش است که ابزارهای مجازی‌سازی که توسط کمپانی‌هایی نظیر اوراکل یا VMware ارائه‌ داده‌اند به این نیازها پاسخ داده‌اند. یکی از راه‌هایی که به این مسئله کمک می‌کند، استفاده از ماشین‌های مجازی و مجازی‌سازی سرور مجازی و دیگر سرورها است. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که VMware ESXi چیست و چرا برای سرور مجازی مهم است.

VMware ESXi که با اسم VMware ESXi Server هم شناخته می‌شود، یک هایپروایزر Bare-Metal است که توسط شرکت VMware برای vSphere توسعه داده شده است. VMware ESXi جزئی کلیدی از مجموعه زیرساخت نرم‌افزاری VMware به حساب می‌آید.

در این مقاله از بلاگ ابر ویراک قصد داریم تا به این جز اساسی از مجموعه راهکارهای VMware بپردازیم. اما لازم است پیش از هر چیز به معرفی کلی این راهکار نرم‌افزاری و مفهوم هایپروایزر تیپ ۱ بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید VMware ESXi چیست و چرا برای سرور مجازی و ابری مهم است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی VMware ESXi

قبل از هر چیز برای این که توضیح بدهیم VMware ESXi چیست، به سراغ معرفی کلی آن می‌رویم. ESXi یک هایپروایزر تیپ ۱ (Type 1 Hypervisor) است. هایپروایزر در واقع یک نرم افزار است که به کاربر اجازه ایجاد و اجرای ماشین‌های مجازی را می‌دهد. هایپروایزرها به طور کلی دو نوع دارند که عبارتند از: هایپروایزر نوع ۱ و نوع ۲. اولی به صورت مستقیم روی سخت افزار نصب و اجرا می‌شود که به همین دلیل به آن Bare-Metal هم گفته می‌شود. نوع دوم که با اسم Hosted هم شناخته می‌شود برای نصب به یک سیستم عامل پایه نیاز دارد.

محیط کاربری VMware ESXi

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم ESXi هم یک هایپروایزر نوع ۱ یا Bare-Metal است. VMware ESXi به عنوان یک هایپروایزر Bare-Metal توانایی اجرای کارآمد چند ماشین مجازی را به صورت همزمان بدون نیاز به یک سیستم عامل میزبان دارد. VMware ESXi با ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات امکان می‌دهد تا بین تقاضای مشتریان و منابع فناوری اطلاعات تعادل برقرار کنند.

ویژگی‌های کلیدی VMware ESXi

یکی از سوال‌هایی که در زمان مجازی‌سازی سرورهای اختصاصی و ایجاد سرورهای مجازی پیش می‌اید این است که ویژگی‌های کلیدی VMware ESXi چیست؛ این ابزار نرم‌افزاری به عنوان یکی از محصولات کلیدی در زیرساخت نرم‌افزاری شرکت VMware ویژگی‌ها و امکاناتی دارد که عبارتند از:

  • اندازه کوچک: کل حجم VMware ESXi حدود ۲۰۰ مگابایت است. این حجم کم باعث می‌شود تا نصب این نرم‌افزار روی سرورهایی با منابع محدود امکان پذیر باشد. علاوه بر این، حجم کم ESXi باعث می‌شود تا سطح در معرض حمله این نرم‌افزار هم محدودتر شده و باعث امن‌تر شدن آن شود.
  • پشتیبانی از طیف وسیع سیستم عامل: سرورهای اختصاصی مبتنی برای ESXi از تمام سیستم عامل‌هایی که به صورت معمول می‌توانید روی یک دستگاه معمولی یا یک ماشین مجازی نصب کنید، پشتیبانی می‌کند. می‌توانید با استفاده از ESXi ویندوز، لینوکس یا حتی مک او اس را روی یک سرور با ESXi نصب کنید.
  • دسترسی مدیریتی آسان: مدیریت ESXi به خاطر رابط کاربری مبتنی بر HTML آن آسان است. پس از نصب ESXi روی سرور اختصاصی، می‌توانید به همان راحتی که از راه دور به سرور دسترسی دارید، به پنل ESXi هم دسترسی داشته باشید. بنابراین مدیریت ماشین‌های مجازی از راه دور به راحتی قابل انجام است.
  • ایمنی: جدا از امنیتی که یک هایپروایزر Bare-Metal به صورت پیشفرض برای کاربران به ارمغان می‌آورد، VMware ماشین‌های مجازی شما رو که با ESXi ساخته شده‌اند، امن‌تر کرده است. این امنیت بیشتر به واسطه کدگذاری داخلی، دسترسی‌های مبتنی بر نقش و ویژگی‌های کارآمد گزارش گیری و بازرسی است.
  • مقیاس پذیری آسان: یک ESXi نصب شده می‌تواند به صورت همزمان از دو پردازنده فیزیکی استفاده کند. این محصول Vmware می‌تواند تا ۱۲۸ پردازنده مجازی و ۱۲۰ ماشین مجازی را روی ۶ ترابایت حافظه به صورت همزمان مدیریت کند.
  • سازگاری و پشتیبانی از مشتریان: از آنجایی که ESXi یک پلتفرم سازمانی محبوب است، می‌توانید روی پشتیبانی گسترده از آن توسط سازنده و جامعه کاربران آن حساب کنید.

مقایسه VMware ESXi با XenServer و Hyper-V

لازم است بدانید که VMware ESXi تنها راهکار مجازی سازی Bare-Metal نیست. در کنار این محصول، دو رقیب دیگر هم در بازار مطرح هستند. اولی XenServer از Citrix است که مانند ESXi یک هایپروایزر Bare-Metal است. تفاوت اصلی XenServer با ESXi در جامعه کاربران هدف آن است. راهکار شرکت Citrix با هدف ارائه امکانات مجازی سازی به کاربران عادی ساخته شده در حالیکه ESXi علاوه بر کاربران عادی، قابلیت استفاده به عنوان یک راهکار سازمانی را هم دارد.

VMware ESXi چیست

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح در حوزه‌ی راهکارهای ایجاد و مدیریت ماشین‌های مجازی، محصولی از مایکروسافت است. Hyper-V شبیه یک دو محصول دیگر یک هایپروایزر نوع ۱ است که قابلیت اجرای سیستم‌ عامل‌های مختلف را دارد. Hyper-V با هدف سازگاری و هماهنگی با محصولات مایکروسافت طراحی و ساخته شده و برای کسب و کارهایی که با سیستم‌ها و محصولات مایکروسافت کار می‌کنند، مناسب است.

حالا با این سوال مواجه می‌شویم که برتری VMware ESXi چیست؟ در واقع نمی‌توان به طور قاطع این محصولات را برتر از دیگر دانست. برتری هر کدام از راهکارهای مجازی سازی، بر اساس نیاز، توانایی‌ها و منابع مشخص می‌شود. در هنگام انتخاب و به‌کارگیری راهکار مورد نظر باید عوامل مختلفی را در تصمیم گیری دخیل کرد. با این حال با در نظر گرفتن عوامل مختلف، می‌توان VMware ESXi را یکی از بهترین راهکارهای مجازی سازی در نظر گرفت که در ادامه به بررسی کاربرد آن برای سرورهای اختصاصی می‌پردازیم.

کاربرد VMware ESXi برای سرورهای اختصاصی

در پاسخ به این سوال که VMware ESXi چیست، توضیح دادیم که یک راهکار نرم‌افزاری است که به عنوان یک هایپروایزر نوع ۱ عمل می‌کند. بنابراین راهکار نرم‌افزاری ESXi یک محصول کاربردی برای سرورهای اختصاصی است. با در نظر گرفتن امکانات و ویژگی‌هایی که این نرم‌افزار دارد، می‌توان کاربرد VMware ESXi برای سرورهای اختصاصی را به عنوان پلتفرمی برای راه‌اندازی ماشین‌های مجازی و ارائه خدمات VPS در نظر گرفت.

با استفاده از ESXi می‌توانید یک سرور اختصاصی را تبدیل به چند سرور مجازی اختصاصی کنید و از این نرم‌افزار برای مدیریت و اجرای درست ماشین‌های مجازی کمک بگیرید. امکاناتی که ESXi در اختیار کاربر قرار می‌دهد، امکان مدیریت و برقراری توازن میان امکانات و نیازهای مشتریان را فراهم می‌کند.

آموزش مجازی سازی سرور با استفاده از VMware ESXi

VMware ESXi یک مجازی ساز است که می‌توانید آن را روی سرور اختصاصی نصب کنید و با استفاده از قابلیت‌های این نرم‌افزار چند ماشین مجازی و سرور مجازی اختصاصی را فعال کنید. شما می‌توانید با استفاده از فایل‌های ISO مربوط به هر سیستم عامل و البته با بهره‌گیری از پنل مدیریت vSphere آن‌ها را نصب و به تعداد قابل پشتیبانی (چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری) سرور مجازی اختصاصی را فعال و اجرا کنید.

برای آموزش مجازی سازی سرور با استفاده از VMware ESXi بعد از آشنایی با محصول و طرز کار آن، باید با طریقه نصب و برخی ملاحظات مربوط به آن آشنا شویم. در بخش بعدی به این خواهیم پرداخت که مراحل لازم برای شروع کار و ورود به فرایند آموزش مجازی سازی سرور با استفاده از VMware ESXi چیست و مباحث ابتدایی را مطرح کرده‌ایم.

نکاتی که قبل از استفاده از VMware ESXi باید در نظر گرفت

تا اینجا گفتیم که VMware ESXi چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر می‌خواهید از مزایای VMware ESXi برای مجازی سازی و سرورهای ابری استفاده کنید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از VMware ESXi در نظر گرفته شود، سازگاری آن با سخت‌افزار سرور است. البته برای استفاده از ESXi می‌توانید آن را نه به صورت مستقیم، بلکه در یک VMware Workstation نصب و اجرا کنید.

نکته‌ی دیگری که قبل از استفاده از VMware ESXi باید به آن توجه داشته باشید، انطباق نیازها و خواسته‌های کسب و کار و کاربران آن است. در این صورت می‌توانید با ترکیبی از ESXi و سرور اختصاصی، بهترین خدمات را برای کسب و کار خود و مشتریان فراهم کنید.

نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی

به طور کلی برای نصب VMware ESXi سه روش وجود دارد. روش اول، نصب به صورت تعاملی است و روش‌های دیگر نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی عبارتند از نصب با اسکریپ و استقرار خودکار vSphere. هر کدام از روش‌های نصب VMware ESXi روی سرور، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و برای انواع مدل‌های استقرار مناسب است.

می‌توان از گزینه نصب تعاملی ESXi برای استقرارهایی با کمتر از ۵ میزبان استفاده کرد. در روش نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی با روش تعاملی، نصب کننده این نرم‌افزار روی سرور بوت شده و با پیش رفتن مراحل، نصب آن انجام می‌پذیرد. نصب کننده تعاملی VMware ESXi در هنگام نصب، محل ذخیره‌سازی انتخاب شده را فرمت و دوباره پارتیشن بندی می‌کند. در این روش نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی، در صورتی که پیش از این هیچ نسخه‌ای از VMware ESXi روی سرور نصب نشده باشد، تمامی داده‌ها، پارتیشن‌ها و تنظیمات درایو ذخیره‌سازی بازنویسی می‌شوند.

روش دوم نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی با اسکریپت است که به واسطه‌ی یک فایل متنی (به عنوان مثال ks.cfg) شامل دستورات پشتیبانی شده برای نصب است. قسمت دستوری در اسکریپت شامل گزینه‌های نصب VMware ESXi است. این بخش الزامی است و باید در بخش اول اسکریپ موجود باشد. روش نصب VMware ESXi با اسکریپت برای نصب یا به‌روز رسانی سرور به صورت اتوماتیک مناسب است.

سومین روش نصب VMware ESXi روی سرور اختصاصی استفاده از استقرار اتوماتیک vSphere است. با این روش امکان نصب ESXi روی صدها میزبان فیزیکی وجود دارد. مدیران فناوری اطلاعات به راحتی با این روش نصب ESXi می‌توانند استقرارهای بزرگ را به طور کارآمدی مدیریت کنند. این روش با استفاده از امکانات vSphere باعث می‌شود تا به راحتی نسبت به نصب VMware روی سرور اختصاصی اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد VMware ESXi به عنوان یک هایپروایزر تیپ ۱ و جزئی از زیرساخت نرم‌افزاری VMware صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که VMware ESXi چیست و چرا از آن برای توسعه‌ی سرورهای مجازی به کار می‌رود. در ادامه به بررسی کاربرد این محصول شرکت VMware و نحوه نصب آن روی یک سرور اختصاصی پرداختیم. با استفاده از این راهکار نرم افزاری می‌توانید روی یک سرور اختصاصی ماشین‌های مجازی نصب  و اجرا کنید و به این وسیله سرور‌های VPS را هم به عنوان یک محصول نهایی در دسترس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *