واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش ساخت سرور ابری FTP در لینوکس و ویندوز

ابر ویراک - آموزش - آموزش ساخت سرور ابری FTP در لینوکس و ویندوز

امروزه ذخیره و اشتراک‌گذاری ایمن داده‌ها و فایل‌ها راهکاری مهم و کاربردی برای کاربران شخصی و تجاری به حساب می‌آید. در نتیجه‌ این موضوع امروزه راهکارهای مختلفی برای ذخیره‌کردن داده‌ها در فضای ابری وجود دارد. در این میان دسترسی و امکان ساخت سرور ابری FTP یکی از گزینه‌های مناسب، سریع و ارزان برای دسترسی به اطلاعات به حساب می‌آید.

در حالی که امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر اپل، گوگل، مایکروسافت و دراپ‌باکس سرویس‌های ذخیره‌سازی و اشتراک فایل‌ها به صورت ابری را آماده عرضه به کاربران کرده‌اند، اما هر یک از آن‌ها با محدودیت‌هایی ویژه همراه هستند؛ امکان دسترسی به فضای ذخیره‌سازی زیاد در این سرویس‌ها مستلزم پرداخت بین‌المللی است و از طرف دیگر مشکلاتی نظیر محدودیت سایز فایل‌ها و کندی اینترنت مشکلات زیادی را برای کاربران فراهم آورده است.

به همین دلیل شاید بهتر باشد تا کاربران حرفه‌ای‌تر و شرکت‌هایی که نیاز به فضای ذخیر‌ه‌سازی ابری دارند، خودشان فضای ذخیره‌سازی ابری مورد نیاز خود را بسازند. این روش باعث می‌شود تا دیگر محدودیتی در تعداد فایل‌ها، سایز فایل‌ها و مواردی از این دست نداشته باشند و بتوانید به سادگی فضای ابری مورد نظر خود را روی یک سرور ابری FTP ایجاد کنید و امکان ذخیره و دریافت فایل‌ها را برای خود فراهم کنید.

سرور ابری FTP چیست؟

با دسترسی به سرور ابری، شما می‌توانید فضای مشخصی از آن را به عنوان یک ابزار اشتراک‌گذاری برای خود در نظر بگیرید که از طریق پروتکل FTP می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. روند دسترسی به پروتکل FTP بسیار آسان است و می‌توان از تمام دستگاه‌ها به آن دسترسی داشت.

FTP که اختصار عبارت File Transfer Protocol (پروتکل انتقال فایل) است، راهکاری بهینه، ایمن و سریع است که می‌تواند امکان انتقال‌ فایل‌ها را به صورت سریع و آسان و البته ایمن برای کاربران فراهم کند.

سرور ابری FTP می‌تواند با استفاده از این پروتکل ویژه امکان انتقال فایل‌ها را از کلاینت‌های مختلف به سرور و برعکس فراهم کند و راهکاری ویژه را برای داشتن فضای ابری اختصاصی برای کاربران ایجاد کند. در اختیار داشتن یک سرور ابری FTP اختصاصی مزیت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امنیت بالای این فضا اشاره کرد. اگر شما یک سرور ابری را در اختیار داشته باشید و امکان اتصال به آن را از طریق این پروتکل فراهم کرده‌ باشید، می‌توانید از اتصال امن مبتنی بر SSL یا به عبارتی FSTP نیز استفاده کنید و از آن برای ذخیره سازی داده‌ها و فایل‌های خود استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، می‌توانید از این ایده برای راه‌اندازی یک آپلود سنتر با استفاده از پروتکل FTP نیز استفاده کنید. با استفاده از آپلود سنتر ابری، کاربران وب‌سایتی که در اختیار شما است، می‌توانند به سرعت فایل‌های مورد نظر خود را به سرورهای ابری منتقل کنند. همچنین، این سرویس به کاربران امکان دسترسی همگانی به فایل‌ها را می‌دهد، به این معنی که می‌توانند از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت و با استفاده از اطلاعات احراز هویت، به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

آپلود سنتر ابری امکان بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. با استفاده از این سرویس، کاربران نیازی به ذخیره فایل‌ها بر روی دستگاه‌های شخصی خود ندارند، زیرا فایل‌ها بر روی سرورهای ابری ذخیره می‌شوند. این منجر به بهبود فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌ها و کاهش هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی می‌شود.

آپلود سنتر ابری ابزاری بسیار امن برای ذخیره و مدیریت فایل‌ها است که از رمزنگاری قوی برای حفاظت از داده‌ها استفاده می‌کنند و از تکنولوژی‌های پیشرفته امنیتی مانند احراز هویت دو عامل، رمزنگاری انتها به انتها، و پشتیبانی از سیستم‌های تشخیص نفوذ استفاده می‌کنند. بنابراین، کاربران مطمئن می‌توانند از امنیت و حریم خصوصی فایل‌های خود در آپلود سنتر ابری بهره‌برده و از این ابزار برای ذخیره و به اشتراک گذاری ایمن اطلاعات خود استفاده کنند.

آموزش ساخت سرور ابری FTP در لینوکس

برای ساخت سرور ابری FTP در لینوکس (توزیع اوبونتو) احتیاج به یک سرور ابری لینوکس مبتنی بر اوبونتو و یک کاربر با سطح دسترسی ریشه دارید. برای راه‌اندازی می‌توانید به صورت مستقیم از طریق کنسول سرور یا با برقراری ارتباط SSH وارد محیط اجرای دستور در لینوکس شده و با استفاده از دستور زیر ProFTD را نصب کنید:

برای اضافه کردن کلید GPG داکر، دستور زیر را وارد کنید:

  $sudo apt-get install proftpd

اگر پس از وارد کردن دستور بالا از شما خواسته شد تا با کاربر دارای دسترسی وارد شوید، کافیست نام کاربری و رمز مربوطه را وارد کنید تا عملیات راه‌اندازی ادامه پیدا کند. پس از پایان عملیات نصب باید ProFTD را پیکربندی کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم. با دستور زیر می‌توانید فایل Config این برنامه را باز کنید:

  $sudo nano /etc/proftpd/proftpd.conf

برای پیکربندی باید روی این فایل تغییراتی اعمال کنید. اولین تغییر، جایگزین کردن نام سرور با هاست خودتان است:

  $ServerName "example.com"

در مرحله بعدی خط مربوط به DefaultRoot را برای کامپایل شدن تغییر دهید. برای این کار باید این خط را از حالت کامنت خارج کنید. این تغییر باعث محدود شدن کاربران بهHome Directory می‌شود.

  $#Use this to jail all users in their homesDefaultRoot ~"

پس از اعمال این تغییرات فایل را ذخیره کنید و دستور ری استارت را اجرا کنید.

  $sudo service proftpd restart

با انجام این مراحل می‌توانید به سرویس FTP در هاست لینوکس خود دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به سرویس FTP کافیست دامنه را از طریق مرورگر وارد کنید.

  $ftp://example.com

آموزش ساخت سرور ابری FTP در Windows Server 2019

برای راه‌اندازی سرور ابری FTP در ویندوز سرور 2019 باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. در ادامه به توضیح قدم به قدم راه‌اندازی FTP روی Windows Server 2019 می‌پردازیم. در اولین مرحله باید Server Manager را از طریق منوی Start اجرا کنید. در این برنامه روی Add Roles and Features کلیک کنید.

ساخت سرور ابری FTP در ویندوز

IIS  و FTP Server را انتخاب کنید.

روی دکمه Install کلیک کنید. IIS و FTP Server نصب خواهند شد.

به قسمت Tools رفته و IIS را باز کنید.

روی Sites راست کلیک کنید و Add FTP Site را انتخاب کنید.

ساخت سرور ابری FTP در ویندوز

نام سایت و آدرس فیزیکی آن را وارد کنید. پس از آن IP سرور را وارد و دسترسی‌ها را تعیین کنید. با این کار، مراحل به پایان رسیده و سرور FTP شما آماده است. پوشه FTP هم در سرور شما ایجاد می‌شود.

ساخت سرور ابری FTP در ویندوز

برای دسترسی به FTP Server ساخته شده، می‌توانید با ورود ftp://ip_address در فایل منجر ویندوز به پوشه مربوطه دسترسی پیدا کنید.

ساخت سرور ابری FTP در ویندوز

  • سخن پایانی

در این مقاله از بلاگ ابر ویراک در مورد سرور FTP و ویژگی‌های آن صحبت کردیم. در ادامه به آموزش روش راه‌اندازی سرور FTP روی هاست لینوکس و ویندوز پرداختیم و مراحل کار را به صورت جزئی توضیح دادیم. ابر ویراک یکی از ارائه دهندگان پیشرو سرورهای ابری مبتنی بر لینوکس و ویندوز است. می‌توانید با تهیه سرورهای ابری با امکانات مختلف و متفاوت از ابر ویراک، سرور FTP ابری خود را راه‌اندازی کنید و از کیفیت بالای خدمات به بهترین نحو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *