واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش راه اندازی از سرور ابری کلاس آنلاین

ابر ویراک - آموزش - آموزش راه اندازی از سرور ابری کلاس آنلاین

برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین و به‌کارگیری ابزارهای مربوط به آن یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌هایی است که امروزه برای انجام اهداف تجاری و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان، به کارگیری سرور کلاس آنلاین برای این جلسات می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آنلاین را برطرف کند.

تا پیش از این بسیاری از موسسات آموزشی، نظیر دانشگاه‌های مجازی از نرم‌افزارهایی نظیر ادوبی کانکت (Adobe Connect) یا بیگ بلو باتن (BigBlueButton) برای برگزاری کلاس‌های آنلاین استفاده می‌کردند؛ اما شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی و آغاز فرایند محدودسازی حضور افراد در مکان‌های عمومی، میزان تمایل به استفاده از این ابزارها را افزایش داد، تا حدی که حتی امروز پس از پایان یافتن این بحران، همچنان شاهد برگزاری جلسات کاری و کلاس‌های آنلاین از طرف موسسه‌ها و شرکت‌های مختلف هستیم و در حال حاضر، بسیاری از کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

چرا از خدمات سرور کلاس آنلاین استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد برای بهبود فرایند برگزاری جلسات خود، تصمیم به استفاده از سرور کلاس آنلاین می‌گیرند. استفاده از این نوع سرورها به شما کمک می‌کند تا بسیاری از چالش‌ها و مشکلات احتمالی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در روند برگزاری کلاس‌های آنلاین شود را پشت سر بگذارید و جلسات آنلاین خود را بدون وجود چالش‌های مربوط به کاهش سرعت و اختلالات مربوط به صدا و تصویر برگزار کنید.

در اختیار داشتن یک سرور مجازی به شما این امکان را می‌دهد تا دیگر با مشکل قطعی سرور، کاهش سرعت و از این دست موارد چالش‌برانگیز مواجه نشوید. شما همچنین با استفاده از این سرورها می‌توانید به امکاناتی نظیر برگزاری وبینار با استفاده از URL اختصاصی و امکان تهیه‌ی گزارش از جلسات و کلاس‌های آنلاین به صورت مستقیم نیز دسترسی داشته باشید.

محبوب‌ترین ابزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار

به طور معمول بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت از جمله مجبوب‌ترین پلتفرم‌های جلسات آنلاین به حساب می‌آیند که به شما امکان پیاده‌سازی روی سرور مجازی و ابری را فراهم می‌کنند. در این میان، استفاده از یک سرور مجازی برای این دو پلتفرم کلاس آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر افزایش سطح کیفیت برگزاری کلاس‌ها، امکان تعامل بیشتری را اعضای حاضر در جلسات داشته باشید. امکاناتی نظیر رای‌گیری، نظرسنجی و حضورغیاب آنلاین در میان شرکت‌کنندگان با استفاده از پلتفرم‌های یاد شده و سرورهای مجازی باعث می‌شود تا روند برگزاری جلسات آنلاین شما بسیار کاربردی‌تر و البته موثرتر باشد.

در مجموع مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کلاس آنلاین روی سرورهای مجازی و پلتفرم‌های یادشده شامل این موارد هستند:

✅  برگزاری جلسات آنلاین بدون قطعی و با بهترین سرعت ممکن

✅  استفاده از تمامی امکانات موجود در یک پلتفرم برگزاری کلاس مجازی

✅  پیاده‌سازی URL اختصاصی همراه با امکان ثبت نام برای شرکت‌کنندگان

✅  تعیین سطح دسترسی برای کاربران مختلف و گروه‌بندی آن‌ها

✅  امکان تعامل با شرکت‌کنندگان، برگزاری نظرسنجی و اشتراک‌گذاری نظر اعضا

✅  تهیه‌ی گزارش از جلسات برگزار شده، ضبط محتوای جلسات، حضورغیاب آنلاین و دانلود لیست شرکت‌کنندگان

مزایای استفاده از سرور اختصاصی ادوبی کانکت چیست؟

ادوبی کانکت یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌ها کلاس مجازی است که حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در ایران توسط بسیاری از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال از زمان شیوع کرونا و پس از آن تا به امروز، استفاده از این پلتفرم در میان بسیاری از برگزارکنندگان جلسات آموزشی، جلسات اداری و وبینار‌ها افزایش پیدا کرده است.

آموزش راه اندازی سرور ادوبی کانکت

  1. مهم‌ترین مزیت استفاده از سرور کلاس آنلاین adobe connect روند استفاده راحت و سریع از آن است و به همین دلیل نیز در میان بسیاری از برگزارکنندگان جلسات آنلاین محبوبیت دارد. با استفاده از ادوبی کانکت، برگزارکننده‌ی یک جلسه یا کلاس مجازی می‌تواند امکان استفاده از نظرسنجی و افزایش سطح تمایل میان کاربران و شرکت‌کنندگان یک جلسه را داشته باشد. همچنین شما می‌توانید بدون نیاز به دانش خاص و به سادگی از این نرم‌افزار استفاده کنید و دپارتمان‌ها و گروه‌های مختلفی را داخل آن تعیین کنید.

مهم‌ترین مشخصه‌ها و مزیت‌های استفاده از سرور اختصاصی برای برگزاری جلسات در ادوبی کانکت شامل این موارد هستند:

✅  ارسال فایل‌های صوتی، تصویری و اسناد با فرمت‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان

✅  استفاده از ابزارهای پرزنت، مثل تخته وایت‌برد و نمایش فایل‌های پاورپوینت برای برگزاری جلسات

✅   دسترسی به جلسات از طریق پلتفرم‌های مختلف دسکتاپ و موبایل مبتنی بر سیستم‌عامل‌های مختلف

✅  ضبط جلسات و تهیه فایل از آن‌ها برای ارسال به شرکت‌کنندگان

نصب سرور ادوبی کانکت به صورت دستی

در صورتی که تصمیم به نصب سرور ادوبی کانکت به صورت دستی روی سرور ابری داشته باشید، بهتر است از سرور ابری ویندوز استفاده کنید و نسخه نهایی این نرم افزار را از وب‌سایت رسمی یا منابع مورد اطمینان دریافت و از طریق رابط کاربری گرافیکی نصب کنید.

در نظر داشته باشید که فرایند نصب این نرم افزار در ویندوز به صورت Wizard بوده و تمامی اطلاعات مربوط به اکانت ادمین، Hostname و موارد دیگر نظیر پورت، نام دیتابیس و غیره را می‌توانید طی همین فرایند و از طریق ارتباط ریموت با سرور ابری ویندوز نصب کنید.

مزایای استفاده از سرور اختصاصی سرور بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) نرم‌افزاری اوپن سورس است که برای اجرای کلاس‌های آنلاین و کنفرانس‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار امروزه محبوبیت نسبتا زیادی در میان بسیاری از کاربران پیدا کرده است و اغلب تیم‌های کاری، کلاس‌های آموزش مجازی و گرو‌ه‌های سازمانی از آن برای برقراری اعضای خود با یکدیگر و برگزاری وبینارها استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال استفاده بهینه از این سرویس هستید، بهترین گزینه، راه‌اندازی یک سرور مجازی برای آن است. شما می‌توانید با خرید یک سرور با منابع سخت‌افزاری مناسب که پاسخگوی نیازتان باشد، اقدام به نصب این نرم افزار کرده و از آن برای برگزاری‌ جلسات آنلاین و وبینارهای خود استفاده کنید.

مهم‌ترین مزیت استفاده از بیگ بلو باتن برای اجرای جلسات این است که رابط کاربری آن برپایه HTML5 است و می‌تواند در تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت، از کامپیوترهای شخصی با سیستم‌عامل‌های مختلف گرفته تا تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش نصب بیگ بلو باتن BigBlueButton در سرور ابری

استفاده از یک سرور مجازی داخلی برای برگزاری جلسات از طریق بیگ بلو باتن باعث می‌شود تا سرعت و عملکرد این سرویس افزایش پیدا کند و شما بتوانید با بالاترین UpTime ممکن و بدون قطعی امکان برگزاری کلاس‌ها، جلسات و وبینار‌های خود را داشته باشید.

پیش از اقدام به راه‌اندازی سرور ابری مبتنی بر این نرم افزار باید به یاد داشته باشید که منابع سخت افزاری مناسب برای سرور بیگ بلو باتن ارتباطی مستقیم با تعداد اعضا و امکانات مورد انتظار شما از این سرورها دارد. در نتیجه‌ی این موضوع در زمان خرید سرور ابری مورد نیاز خود حتما با توجه به نیاز‌های خود خدمات مورد نظرتان را خریداری کنید.

آموزش نصب بیگ بلو باتن BigBlueButton در سرور ابری

برای نصب بیگ بلو باتن به صورت دستی روی سرور ابری و راه‌اندازی آن روش‌های مختلفی وجود دارد. با این حال در ادامه این مطلب روش توصیه شده توسط توسعه‌دهندگان این نرم افزار ارائه می‌شود.

در روش توصیه شده‌ی توسعه‌دهندگان BigBlueButton برای نصب دستی روی سرور ابری، اسکریپت آماده‌ی این نرم افزار اجرا می‌شود و کافی است تا پکیج اصلی این نرم افزار را از منابع رسمی آن دریافت و روی سرور خود قرار دهید و با اجرای آن فرایند نصب را طی کنید،

در این آموزش، روش نصب BigBlueButton روی سرور ابری اوبونتو 20.04 نسخه X64  آموزش داده شده است:

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که دستورهای ارائه شده در ادامه این مطلب ممکن است بسته به نسخه‌ی نرم افزار و سیستم عامل تغییر کند. در صورتی که از توزیع لینوکسی دیگری روی سرور ابری خود استفاده می‌کنید یا ورژن نرم افزار که در این مطلب به آن اشاره شده، با نسخه‌ی مورد نظر شما تفاوت دارد، بهتر است به صفحه پروژه BigBlueButton در گیت هاب مراجعه کنید.

  • اگر در حال حاضر سرور ندارید، یک سرور ابری با سیستم عامل اوبونتو 20.04 را خریداری کنید. (به یاد داشته باشید که میزان منابع سخت‌افزار مجازی سرور ابری شما باید پاسخگوی تعداد کاربران و کشش کاربری آن‌ها باشد.
  • از طریق SSH در سرور خود لاگین کنید
  • دستورهای لازم برای دانلود آخرین نسخه‌ی نرم افزار مذکور را با توجه به شرایط سرور خود تغییر داده و با وارد کردن آن نرم افزار را آماده نصب کنید. به عنوان مثال در زمان تهیه این مطلب، آخرین نسخه‌ی عرضه شده از نرم افزار 2.6 است که با احتساب این موضوع، دستور مربوطه به این صورت خواهد بود:
  #wget -qO- https://ubuntu.bigbluebutton.org/bbb-install-2.6.sh | bash -s -- -w -v focal-260 -s bbb.example.com -e info@example.com

پیش از وارد کردن دستور فوق باید آرگومان‌های آن را به درستی و بر اساس نوع سرور خود وارد کنید. آرگومان‌های اصلی در دستور فوق شامل این موارد هستند:

-w: آرگومان مورد نیاز برای محدودسازی و آزادسازی پورت TCP/IP 22، 80 و 443

-v focal-260: آرگومان لازم برای نصب آخرین بیلد بیگ بلو باتن ورژن 2.6x (این آرگومان در آپدیت‌ها و نسخه‌های بعدی تغییر می‌کند، در نتیجه‌ی این موضوع بهتر است در زمان نصب به صفحه‌‌ی پروژه‌ی این نرم افزار در گیت هاب مراجعه کنید)

-s: آرگومان لازم برای تعیین Hostname. باید به جای bbb.example.com که روبروی این آرگومان قرار دارد، Hostname خودتان را وارد کنید

-e: آرگومان لازم برای تعیین آدرس ایمیل جهت صدور گواهی SSL. باید به جای info@example.com که روبروی این آرگومان قرار دارد، آدرس ایمیل خود را قرار دهید.

  • پس از وارد کردن دستور مرحله سوم، به صورت درست و دقیق، می‌توانید دستور نصب و اجرای نرم افزار را از طریق دستور زیر صادر کنید:
  #bbb-install-2.6.sh

همچنین پیش از اقدام به نصب و وارد کردن دستور فوق، شما می‌توانید با استفاده از آرگومان -h لیست آرگومان‌ها و تنظیمات دیگر برای نصب را مشاهده کرده و موارد مختلف را در روند نصب تغییر دهید.

در صورتی که نیاز به بررسی دقیق‌تر و گزینه‌های بیشتر برای نصب دارید می‌توانید وارد صفحه پروژه BigBlueButton در گیت هاب شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *