واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

آموزش روش بکاپ‌گیری منظم از سرور ابری

ابر ویراک - آموزش - آموزش روش بکاپ‌گیری منظم از سرور ابری

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد این است که اطلاعاتی که روی سرور‌ها دارند، به هر دلیلی پاک شوند. در واقع، اگر اطلاعات سایت و سرورتان از بین برود، دچار خسارت مالی می‌شوید. به همین خاطر، به عنوان صاحبان کسب‌وکار‌های اینترنتی که وب سایت خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید، باید به اطلاعات سرورتان اهمیت دهید. اما چگونه می‌توان از اطلاعات موجود روی سرور محافظت کرد؟ در صورتی که با روش‌های بکاپ‌گیری آشنایی لازم را داشته باشید، می‌توانید اطلاعات سرورتان را سیو کنید و نگرانی درباره از دست دادن آن‌ها نداشته باشید.

در واقع، برای مدیران سایت‌ها، بکاپ‌گیری یا ذخیره نسخه پشتیبانی از اطلاعات می‌تواند خیلی مهم و ضروری باشد. هنگامی که به عنوان مدیر سایت تصمیم به بکاپ گرفتن از اطلاعات سرور را می‌گیرید، داده‌ها روی سیستم‌تان نگهداری می‌شوند. بنابراین، اگر مشکلی برای هاست رخ دهد، شما می‌توانید فایل‌های کپی شده و نسخه پشتیبان را دوباره استفاده کنید و به این ترتیب مشکل‌تان برطرف خواهد شد. اما آیا می‌دانید که روش بکاپ‌گیری منظم از سرور ابری به چه صورت است؟ در این پست از ابر ویراک به بررسی اطلاعاتی درباره این موضوع می‌پردازیم.

روش بکاپ گرفتن از سرور ابری لینوکس

در صورتی که سرور ابری لینوکس را از سایت آنلاین سفارش داده‌اید، می‌توانید از تیم پشتیبانی راهنمایی دریافت کنید. شما می‌توانید از تیم پشتیبانی سایتی که از آنجا سرور ابری لینوکس را سفارش داده‌اید، درخواست دهید که در انجام پروسه بکاپ‌گیری به شما کمک کنند. از ساده‌ترین راه‌های بکاپ گرفتن از داده‌های سرورو لینوکس، استفاده کردن از مد دستوری است. اگر خودتان قصد بکاپ‌گیری از سرور ابری لینوکس را دارید، می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

  • در مرحله اول، باید دستور زیر را اجرا کنید:

tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz –exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz –one-file-system /

آموزش بکاپ گیری از سرور

  • در این دستور می‌توانید اسم فایل بکاپ شده را به جای عبارت yourbackupfilename قرار دهید. خروجی این دستور، مانند تصویری خواهد بود که که در بالا مشاهده کردید. سپس با استفاده از نرم‌افزار مخصوص به نام WinSCP می‌توانید فایلی که بکاپ گرفته‌اید را به راحتی و با انجام چند مرحله ساده دانلود کنید.

آموزش بکاپ گرفتن منظم از سرور ابری ویندوز

برای اینکه از سرور ابری ویندوز، بکاپ بگیرید، باید برنامه Windows Server Backup نصب کنید. توجه داشته باشید که اگر اخیراً سرور ابری ویندوز را سفارش داده‌اید، نیازی به بکاپ‌گیری نخواهید داشت. با این حال، نحوه بکاپ‌گیری منظم از سرور ابری ویندوز به صورت زیر است:

  • در مرحله اول باید سرور منیجر را اجرا کنید. مطابق تصویر زیر عمل کنید:

بکاپ گیری منظم از سرور

  • سپس باید روی گزینهAdd roles and features  کلیک کنید.

بکاپ گیری منظم از سرور در ویندوز

  • مراحل بعدی را ادامه دهید تا وارد بخش Features  شوید. سپس باید روی گزینه  Next  کلیک کنید. در این مرحله گزینه را تحت عنوان Windows Server Backup  مشاهده خواهید کرد که باید روی آن کلیک کنید تا وارد مرحه بعدی شوید.

بکاپ گیری منظم از سرورها در ویندوز

  • در این مرحله باید قسمت Install را انتخاب کرده و در انتها نیز روی گزینه Close کلیک کنید. در صورتی که راجع به نحوه بکاپ‌گیری منظم از سرور ویندوز به دنبال راهنمایی بیشتری هستید، می‌توانید با تیم پشتیبانی ابر ویراک در ارتباط باشید.

برنامه‌ریزی و آموزش بکاپ از سرور به صورت منظم

آموزش گرفتن بکاپ از هاست ابری

شما می‌توانید از هاست ابری به صورت منظم بکاپ‌گیری کنید. اما روش بکاپ‌گیری از هاست به چه صوت است؟ طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  • در مرحله اول به سی پنلسایت خود مراجعه کنید و در بخش مربوط به files قسمت  backup wizard را انتخاب کنید.

بکاپ از سرور به صورت منظم

  • بعد از اینکه این مرحله را طی کردید، وارد گام بعدی خواهید شد.
  • در این بخش، عبارت backup را مشاهده خواهید کرد که به معنی بکاپ‌گیری از سایت است. در این بخش باید روی گزینه backup کلیک کنید.

بکاپ گیری به صورت منظم از سرور

  • بعد از اینکه روی backup کلیک کردید، وارد مرحله زیر خواهید شد: دو قسمت به شما نشان داده می‌شوند که یکی مربوط به بکاپ‌گیری کلی و دیگری نیز مربوط به بکاپ‌گیری از قسمت‌های مشخص است. هنگامی که روی گزینه Select Partial Backup کلیک می‌کنید، سه مورد به شما نمایش داده می‌شود. بخش مربوط به home directory از آهنگ‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها و اطلاعاتی از این قبیل نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. در قسمت  Email Forwarders or Filters نیز می‌توانید از‌ایمیل‌ها بک آپ تهیه کنید.

بکاپ گیری از سرور به صورت منظم و هفتگی

نکاتی برای بکاپ گیری از سرور مجازی و ابری

یکی از نکاتی که قبل از تصمیم به بکاپ گرفتن منظم از سرور باید بدانید، نحوه و محل ذخیره‌سازی اطلاعات است. شما باید اطلاعات را در چند مکان ذخیره کنید. در صورتی که در چند جا اطلاعات بکاپ‌گیری شده را ذخیره کنید، دیگر دغدغه از دست دادن آن‌ها را نخواهید داشت. با سیو کردن اطلاعات بکاپ شده در چندمکان، شما می‌توانید هر موقع که خواستید دیتا و اطلاعات خود را بازیابی کنید. اطلاعاتی که از آن‌ها بکاپ گرفته‌اید را نباید روی سرور اصلی ذخیره کنید. فایل‌ها باید در مکانی غیر از محل اصلی سرور نگهداری شوند. از سایر نکاتی که باید قبل از بکاپ‌گیری بدانید، می‌توان به ذخیره‌سازی اطلاعات در فواصل زمانی مشخص اشاره کرد. شما باید با توجه به حجم اطلاعات و فضای سرور، بازه زمانی مشخصی را برای بکاپ‌گیری تعیین کنید.

 سخن آخر

در این پست از ابر ویراک سعی کردیم که به صورت کلی درباره بکاپ‌گیری منظم از سرور، اطلاعات لازم را به شما ارائه دهیم. بکاپ‌گیری منظم از سرور، یکی از ضروری‌ترین کار‌هایی است که باید در برنامه‌تان قرار دهید. با بکاپ‌گیری از سرور، دیگر لازم نیست که نگرانی درباره از دست رفتن اطلاعات سایت خود داشته باشید. با تهیه نسخه پشتیبان از سرور، به راحتی می‌توانید در مواقع نیاز به اطلاعات مهم و مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. مسلماً هیچ کدام از مدیران سایت‌ها نمی‌خواهند که اطلاعات روی سرور‌های آن پاک شوند. به علاوه، پاک شدن اطلاعات سایت، می‌تواند ریسک‌ها و ضرر‌های مالی را نیز به دنبال داشته باشد. به همین خاطر، امروزه مدیران سایت‌ها برای محافظت از داده‌های سرور، به استفاده از روش‌های بکاپ‌گیری روی آورده‌اند.

شما می‌توانید با استفاده از روش های ذکر شده، از اطلاعات بکاپ تهیه کنید. اگر فکر می‌کنید که خودتان قادر به انجام این پروسه نیستید، باید بکاپ‌گیری از سرور را به افراد متخصص در این زمینه محول کنید. اگر سرور را از سایت ابر ویراک خریداری کرده‌اید، می‌توانید برای بکاپ‌گیری منظم از سرور از کارشناسان بخش پشتیبانی این مجموعه راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *