واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

سرور ابری راکی لینوکس (Rocky Linux) چیست؟

ابر ویراک - مقالات - سرور ابری راکی لینوکس (Rocky Linux) چیست؟

سرور ابری راکی لینوکس سروری است که بر پایه سیستم عامل Rocky Linux بر بستر ابر کار می‌کند. راکی لینوکس در حقیقت یکی از توزیع‌های تازه توسعه داده شده از هسته گنو/لینوکس است که به عنوان جایگزینی برای CentOS آماده عرضه شده است. این توزیع لینوکسی جدید، توسط تیم توسعه‌ای ویژه و تحت نظرات گروهی از کاربران CentOS ایجاد شده است تا پلتفرمی پایدار و قابل اعتماد را برای دستگاه‌های دسکتاپ و البته سرورها و سیستم‌های تجاری عرضه کند.

در کنار کاربران نسخه‌های دسکتاپ توزیع‌های لینوکسی، امروزه بسیاری از کاربران قدیمی و وفادار به سرور ابری CentOS به خاطر تغییراتی که در این سیستم عامل روند توسعه آن رخ داده، به راکی لینوکس مهاجرت کرده‌اند و از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. در این مطلب، بررسی خواهیم کرد که Roky Linux چیست و چرا آینده سرورها به آن وابسته است.

Rocky Linux برپایه منابع متن باز CentOS توسعه یافته است و به همراه بسته‌ها و ابزارهای توزیع بالادستی خود ارائه می‌شود؛ به طوری که کاربران، بدون نیاز به اعمال تغییر در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای خود می‌توانند به Rocky Linux مهاجرت کنند.

پس از اعلام تصمیم برای توقف توسعه CentOS Linux و جایگزینی آن با CentOS Stream تیمی از توسعه‌دهندگان و کاربران این توزیع قدیمی تصمیم گرفتند تا نسخه‌ای جدید را برپایه آن آماده عرضه به کاربران کنند که نتیجه نهایی آن با عنوانی تازه، یعنی راکی لینوکس معرفی شد. این توزیع امروزه به عنوان ابزاری سبک، قدرتمند و پایدار برای کاربری در دسکتاپ و سرور به حساب می‌آید و سرورهای ابری راکی لینوکس امروزه میزبان بسیاری از پروژه‌های توسعه و کاربری هستند.

البته با وجود توسعه‌ی این سیستم عامل بر پایه CentOS، استقلال از شرکت‌های تجاری یکی از ویژگی‌های برجسته راکی لینوکس به شمار می‌آید. این توزیع توسط جامعه‌ای ویژه، متشکل از توسعه‌دهندگان و کاربران CentOS پشتیبانی می‌شود و بدون وابستگی به شرکت‌های تجاری مختلف، به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های امنیتی مورد نیاز خود را به کاربران ارائه می‌دهد.

با این تفاسیر، راکی لینوکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای محیط‌های سروری و سیستم‌های تجاری به حساب می‌آید؛ چراکه این سیستم عامل بر پایه CentOS توسعه داده شده است و درعین‌حال امکان دریافت آپدیت‌های امنیتی و کاربردی، حتی پس از پایان یافتن فرایند توسعه و پشتیبانی سیستم عامل مادر خود را دارد.

از طرف دیگر این توزیع دارای پایداری و امنیتی بسیار بالا است و از آخرین بسته‌های الحاقی، امنیتی و نسخه‌های تازه مورد نیاز از بسته‌های پایه‌ای برای سرورها و برنامه‌های تجاری پشتیبانی می‌کند. راکی لینوکس با در اختیار داشتن جامعه‌ای فعال و پشتیبانی از کاربران و توسعه‌دهندگان، امکان تعامل تمامی کاربران با سایر اعضا را فراهم کرده است تا به عنوان یک سیستم عامل پایدار شناخته شود.

با وجود Rocky Linux کاربران CentOS Linux علاوه بر نسخه‌های جدید CentOS Stream، گزینه‌ای دیگر را برای ادامه روند استفاده از این توزیع پایدار را در اختیار دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران صرفاً به استفاده از توزیع‌های شناور جدید محدود نباشند. در نتیجه‌، اگر کاربران سرورها که امروزه از CentOS Linux استفاده می‌کنند تصمیم به مهاجرت به سرور ابری راکی لینوکس بگیرند، با کمترین چالش ممکن روبرو خواهند بود.

تفاوت و شباهت‌های سرور ابری راکی لینوکس با CentOS چیست؟

هرچند راکی لینوکس به عنوان شاخه‌ای جدید از CentOS در میان توزیع‌های لینوکسی شناخته می‌شود، اما مقایسه راکی لینوکس و CentOS به عنوان دو توزیع لینوکس محبوب و مبتنی بر منبع باز، موضوع مهمی است؛ چرا که کاربران و مصرف‌کنندگان این توزیع جدید نیاز دارند تا مشخصه‌های اصلی، شباهت‌ها و تفاوت‌های این سیستم عامل را با توزیع اصلی بدانند.

مقایسه راکی لینوکس با CentOS

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نسخه‌های دسکتاپ و سرور راکی لینوکس با CentOS به منشأ و تاریخچه آن‌ها مربوط می‌شود؛ CentOS توزیعی است که مستقیماً بر پایه سیستم RedHat توسعه داده شده است، اما راکی لینوکس این ارتباط مستقیم را با توزیع اصلی RHLE ندارد و به عنوان نسخه‌ای برپایه CentOS آماده عرضه شده است.

اهمیت این موضوع از آن جهت است که CentOS هر‌چند مستقیم، اما توسط تیم توسعه‌دهنده Red Hat پشتیبانی می‌شد و تغییرات استراتژیک آن توسط تیم ردهت انجام می‌شد، اما Rocky Linux توسط جامعه‌ای مستقل از کاربران Centos توسعه یافته است تا جایگزینی مناسب برای CentOS باشد و دیگر تحت نظارت گروه توسعه‌دهندگان ردهت فعالیت نمی‌کند. در نتیجه کاربران سرور ابری راکی لینوکس دیگر به صورت مستقیم به تیم توسعه ردهت وابسته نیستند و توسط جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان مستقل پشتیبانی می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانیم، تیم توسعه CentOS قرار است پشتیبانی از CentOS 7 که با عنوان CentOS Linux نیز شناخته می‌شد را متوقف کنند و پس از آن، نسخه هشتم این سیستم عامل را تحت عنوان CentOS Stream آماده عرضه به کاربران کنند. نسخه هشتم این سیستم عامل در حقیقت یک توزیع شناور است که به صورت مداوم در حال آپدیت است و این موضوع نگرانی‌های زیادی را از لحاظ پایداری برای کاربران نسخه سرور ایجاد کرده است؛ در نتیجه این موضوع، جامعه کاربران CentOS 7 که به این نسخه وفادار بودند تصمیم گرفتند تا به سرور ابری راکی لینوکس مهاجرت کنند.

با این حال باید در نظر داشت که CentOS همچنان از آپدیت‌های RHEL بهره می‌برد و امکانات امنیتی و پشتیبانی این توزیع دسته بالاتر را به صورت مستقیم در اختیار خواهد داشت؛ اما تغییر توسعه‌دهندگان راکی لینوکس برخی از نگرانی‌های امنیتی را در میان کاربران برای استفاده از این توزیع ایجاد کرده بود که البته Rocky Linux از پس تست‌های امنیتی به خوبی برآمده است و تاکنون به‌روزرسانی‌های امنیتی را به بهترین شکل ارائه داده است.

از طرفی هر دو توزیع از نظر نرم‌افزارها و بسته‌ها، دارای مجموعه کاملی از برنامه‌ها هستند که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پکیج‌ها و نرم‌افزارهای قابل استفاده در راکی لینوکس تفاوت زیادی با سنت‌اواس ندارد چرا که این سیستم عامل جدید بر پایه CentOS ساخته شده است.

با توجه به این توضیحات، انتخاب میان Rocky Linux و CentOS بستگی به نیازها و الزامات کاربران دارد. اگر به دنبال یک جایگزینی برای CentOS Linux هستید که روند توسعه مستقلی داشته باشد، راکی لینوکس گزینه‌ای مناسب است؛ اما اگر از CentOS و وابستگی آن به RHEL راضی هستید و تغییراتی که در CentOS Stream اعمال شده برای شما قابل قبول است، می‌توانید از این نسخه جدید استفاده کنید.

در نتیجه می‌توان گفت که کاربرانی که از نسخه سرور CentOS استفاده می‌کنند، امروزه می‌توانند سرور ابری راکی لینوکس را به عنوان یک جایگزین مناسب، مطمئن و ایمن در نظر بگیرند و از آن برای اهداف مختلف استفاده کنند.

امکانات و مشخصه‌های اصلی راکی لینوکس چیست؟

راکی لینوکس در مدت زمانی کوتاه توانسته توجه بسیاری از کاربران تجاری و افرادی که نیاز به سرورهای لینوکسی داشتند را به خود جلب کند. امکانات و مشخصه‌های اصلی راکی لینوکس مشابه با CentOS Linux است و به همین دلیل نیز کاربران زیادی جذب این توزیع شده‌اند و امروزه سرور ابری راکی لینوکس یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای پروژه‌های ابری و راه‌اندازی سرویس‌های مختلف میزبانی به حساب می‌آید.

ارائه به‌روزرسانی‌ها و پچ‌های امنیتی منظم برای محافظت از سیستم‌ها در برابر تهدیدات امنیتی باعث شده تا بسیاری از کاربران سرورها به این سیستم عامل اعتماد کنند. تیم توسعه‌دهندگان Rocky Linux ادعا کرده‌اند که به صورت مداوم در حال بررسی آسیب‌پذیری‌های احتمالی هستند و با عرضه‌ مداوم به‌روزرسانی‌های امنیتی، به کاربران امکان استفاده از یک سیستم امن را فراهم می‌آورند.

Rocky Linux مجموعه‌های بزرگی از بسته‌های نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن در پلتفرم‌های مختلف محدودیت زیادی ندارد. علاوه بر کاربرانی که از سرور ابری راکی لینوکس و دیگر انواع سرورهای مبتنی بر آن استفاده می‌کنند، این سیستم عامل برای کاربران دسکتاپ، از معماری‌های مختلف پردازنده نظیر X86_64، ARM، PowerPC و غیره پشتیبانی می‌کند و محدودیتی را برای اجرا روی کامپیوترها و دستگاه‌های مختلف را ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، عملکرد این سیستم عامل روی سرورهای ابری و مجازی بسیار فوق‌العاده است و می‌تواند به بهترین شکل ممکن امکان اجرای سریع و روان سرویس‌ها و پروژه‌های مختلف را فراهم کند.

نصب Rocky Linux روی سرور ابری

در صورتی که تصمیم به استفاده از سرور ابری راکی لینوکس دارید، می‌توانید از پنل کاربری ابر ویراک اقدام به ساخت ابرک با این سیستم عامل کرده و از امکانات آن استفاده کنید. برای این کار، کافی است که وارد پنل ابر ویراک شده و پس از ثبت نام و ورود، در بخش ابرک‌ها گزینه «ساخت ابرک جدید» را بزنید و پس از آن سیستم عامل Rocky Linux را به همراه کانفیگ مد نظر خود انتخاب کنید.

پس از انجام این فرایند، شما به سادگی می‌توانید به سرور ابری راکی لینوکس دسترسی داشته باشید و از امکانات ویژه آن برای نصب پکیج‌ها و نرم افزارها استفاده کنید.

  • نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، Rocky Linux یک توزیع لینوکس پایدار و قابل اعتماد برای استفاده در محیط‌های سرور و ابری است. این توزیع به عنوان جایگزینی مناسب برای CentOS Linux توسعه یافته است و با استفاده از کدهای منبع باز CentOS ایجاد شده است. در نتیجه این موضوع، همانند دیگر توزیع‌های لینوکس که امکان اجرا روی سرورها را دارند، استفاده از سرور ابری راکی لینوکس نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب و کاربردی برای اهداف و پروژه‌های مختلف به حساب آید.

سرور ابری Rocky Linux همانند سرور ابری CentOS از قابلیت‌هایی پیشرفته مانند فایروال، کنترل دسترسی، رمزنگاری و ابزارهای امنیتی قدرتمند بهره می‌برد. این مشخصه‌ها در توزیع یاد شده کاربران را قادر می‌سازد تا سیستم‌های خود را به طور مؤثر مدیریت کرده و چالش‌های امنیتی را پشت سر بگذارند. با استفاده از Rocky Linux روی بستر سرور ابری کاربران می‌توانند از یک سیستم پایدار، قابل اعتماد و امن برای راه‌اندازی و مدیریت برنامه‌ها و خدمات خود بهره‌مند شوند. در صورتی که تمایل به دسترسی و استفاده از سرور ابری مبتنی بر راکی لینوکس دارید، می‌توانید با ثبت نام در وب سایت ابر ویراک اقدام به خرید این سرور به صورت ساعتی، روزانه یا بلند مدت کنید و از امکانات ویژه و منحصر به فرد آن با قیمتی مناسب بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *