واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

TLS چیست و چه تفاوتی با SSL دارد؟

ابر ویراک - مقالات - TLS چیست و چه تفاوتی با SSL دارد؟

آیا تا به حال واژه TLS به گوشتان خورده است؟ شاید با اصطلاح آن آشنا باشید اما ندانید TLS چیست و چه کاربردی دارد؟ TLS مخفف Transport Layer Security است که معنای مستقیم آن امنیت لایه حمل و نقل است. امنیت لایه حمل و نقل یا TLS، به پروتکل امنیتی گفته می‌شود که کاربردهای زیادی دارد. از TLS به منظور امنیت اطلاعات و محافظت از حریم خصوصی افراد در اتصال‌های اینترنتی استفاده می‌شود. این پروتکل به منظور رمزگذاری رسانه‌هایی از قبیل پیام رسان‌ها، ایمیل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که امروزه از برنامه‌های مختلف و اینترنت زیاد استفاده می‌کنیم، نیاز به TLS بیش از گذشته احساس می‌شود. در واقع، محافظت از داده‌های خصوصی با استفاده از TLS امکان‌پذیر است. اگر از TLS استفاده نشود، اطلاعات حساس مانند جزئیات کارت بانکی، محتوای پیام‌های ایمیل، چت‌ها، تماس‌های ویدیویی و سایر اطلاعات شخصی به راحتی در دسترس دیگران قرار می‌گیرد. با فعال کردن TLS روی سرور، این که اطلاعات کاربران رمزنگاری می‌شود و توسط اشخاص ثالث قابل مشاهده نیست، تضمین می‌شود. SSL نیز یکی دیگر از پروتکل‌های امنیتی است که برای رمزنگاری داده‌ها و اطلاعات هاست ابری طراحی شده است. در این پست از بلاگ تخصصی ابر ویراک نگاهی به TLS خواهیم داشت و پس از آن به بررسی تفاوت‌های TLS و SSL  می‌پردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد TLS کسب کنید، با ما همراه باشید.

TLSچیست؟

TLS با هدف حفظ امنیت سایت‌ها، داده‌ها و اطلاعات کاربران ساخته و طراحی شده است. در حال حاضر، نسخه‌های جدید بیشتر مرورگرهای وب به صورت پیش فرض از TLS پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد راه اندازی وبسایت را دارید، امنیت لایه حمل و نقل یا TLS را فراموش نکنید. در واقع، TLS برای وبسایت تان، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. برای فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از پروتکل TLS می‌تواند به مشتریان این اطمینان را بدهد که تراکنش‌های آن‌ها به صورت ایمن انجام می‌شود.

یکی از مزایای TLS، افزایش میزان رضایت و اعتماد کاربران وب سایت‌تان است. استفاده از TLS، بستری امن را جهت خرید و انجام تراکنش‌های مالی برای مشتریان ایجاد می‌کند. به این ترتیب، مشتریان و کاربران سایت، با خیال راحت داده‌های خود را برای ایجاد حساب در وبسایت شما به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، برای جلب رضایت مشتریان و کاربران وبسایت، استفاده از پروتکل TLS را فراموش نکنید. از TLS در تمام مرورگرهای مختلف از قبیل گوگل کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج استفاده می‌شود.

تفاوت TLS و SSL

تفاوت TLS و SSL

اگر صاحب وب سایت هستید، احتمالا به دنبال راهی برای حفظ بیشتر ایمنی وبسایت تان بوده‌اید. ایمن سازی وب سایت با استفاده از دو پروتکل امکان پذیر است. این دو پروتکل عبارت‌اند از:

  • SSL
  • TLS

آیا می‌دانید که تفاوت SSL و TLS چیست؟ TLSو SSL هر دو پروسه رمزگذاری و احراز هویت اطلاعات را بین برنامه‌ها و سرورها فراهم می‌کنند. در حقیقت، TLS به عنوان نسخه مجهزتر و پیشرفته SSL شناخته شده است. TLS را می‌توان نسخه تکامل یافته تر SSL در نظر گرفت. بنابراین، ویژگی‌ها و قابلیت‌های TLS از SSL قوی و پیشرفته‌تر است. به عبارت دیگر، پروسه رمزگذاری در TLS خیلی بهتر و قوی‌تر است. در واقع، این نوع پروتکل توانایی بیشتری در حفظ امنیت سرور و داده‌ها دارد. به همین علت، در وب سایت‌های جدید از پروتکل TLS در مقایسه با SSL  استفاده گسترده‌تری می‌شود.

هر دو پروتکل به رمزگذاری بین دستگاه کاربر و سایت کمک می‌کنند. در نتیجه، کاربران می‌توانند به موتورهای جستجو اعتماد کنند. از هر کدام از پروتکل‌های SSL و TLS استفاده کنید، از داده‌هایتان در برابر نفوذ هکرها محافظت می‌شود. در این بخش به بررسی تفاوت‌های این دو پروتکل می‌پردازیم:

از تفاوت‌های این دو پروتکل می‌توان به نحوه متفاوت احراز هویت اشاره کرد:

  • SSL در مقایسه با TLS کندتر است و قابلیت اعتماد کم‌تری هم دارد. اما TLS ارتقاء یافته و قابل اعتماد و ایمن‌تر است.
  • SSL در مقایسه با TLS، برای کاربران در حفظ داده‌ها و اطلاعات، میزان امنیت کمتری را مهیا می‌کند.
  • یکی از تفاوت‌های اصلی SSL و TLS، تفاوت در الگوریتم‌هایی است که برای رمزگذاری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های این دو پروتکل، این است که پیام هشدار در SSL به صورت رمزنگداری نشده هستند و هر فردی قادر به خواندن آن‌ها است. اما در TLS، این پیام‌ها فقط توسط خود فرد قابل مشاهده هستند.
  • TLSو SSL از الگوریتم‌های متفاوت به منظور احراز هویت پیام‌ها استفاده می‌کنند. SSL از الگوریتم MD5 و TLS نیز از SHA 256 استفاده می‌کنند.
  • پروتکل TLS دارای سرعت بیشتری است و احتمالاً بارگیری صفحات وب در صورت استفاده از آن سریع‌تر صورت می‌گیرد. اما SSL کندتر از TLS عمل می‌کند.

آموزش استفاده از TLS در وبسایت وردپرسی

چگونگی استفاده از TLSو SSL در وب سایت‌های وردپرسی بسیار ساده و راحت است. همان‌طور که خریدن یک هاست وردپرسی می‌توانید به آسانی سایت مبتنی بر وردپرس خود را عملیاتی کنید، نصب گواهی TLS هم به همان راحتی در این سیستم مدیریت محتوا صورت می‌پذیرد. در ابتدا، شما باید گواهی موردنظرتان را دریافت کنید. گواهی‌های SSL و TLS به صورت رایگان و پولی در دسترس هستند و شما می‌توانید هر یک از آن‌ها را باتوجه به بودجه‌تان انتخاب کنید.  برای نصب گواهی TLS که شامل افزونه و کنترل پنل میزبانی است، باید مراحل زیر را طی کنید.

در وهله اول باید اقدام به نصب افزونه Really Simple SSL کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزودن گواهی TLS به وب سایت، استفاده از این افزونه است. این ابزار را می‌توانید به صورت رایگان دانلود کنید؛ البته نسخه‌های پولی آن نیز دسترس است. به علاوه، استفاده از این ابزار بسیار راحت است و پیکربندی ساده و رابط کاربر پسند دارد. این افزونه، تمام پروسه و مراحل مربوط به نصب و فعال سازی گواهی TLS را برای شما انجام می‌دهد. شما فقط به گواهی TLS نیاز دارید. پس از نصب و فعال سازی Really Simple SSL  در سایت وردپرس، پیامی در داشبوردتان مشاهده خواهید کرد که حاوی اطلاعات اضافی درباره  اقداماتی است که باید قبل از فعالسازی TLS انجام دهید. اگر سایت شما از قبل دارای گواهی TLS بوده است، گزینه Go ahead, activate TLS برای شما قابل مشاهده خواهد بود. در صورتی که روی گزینه مورنظر کلیک کنید، افزونه، گواهی را برای شما نصب و فعال می‌کند.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تخصصی ابر ویراک نگاهی به گواهی TLS و کارکرد آن داشتیم. توضیح دادیم که گواهی TLS برای حفظ امنیت داده‌های تبادل شده بین کاربر و سایت چقدر مهم است. آن را با تکنولوژی قدیمی‌تر یعنی SSL مقایسه کردیم. استفاده از گواهی امنیت داده مانند TLS می‌تواند به صورت مستقیم روی رضایت مشتریان و حتی بهبود رتبه در جستجوی گوگل بیانجامد. در اصل اگر یک سایت فروشگاهی از این گواهی‌ها استفاده نکند، مشتریان حق دارند که به هیچ وجه به آن اعتماد نکرده و خرید نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *