واحد فروش: 91555530-021 | واحد پشتیبانی: 91555520-021

واحد فروش: 91555530-021

چگونه باید برای دامنه خود DNS تنظیم کنیم؟

ابر ویراک - آموزش - چگونه باید برای دامنه خود DNS تنظیم کنیم؟

DNS مخفف Domain Name System و به معنای سیستم نام دامنه است. اگر بخواهیم آن را به صورتی ملموس تعریف کنیم، باید بگوییم شبیه یک دفترچه تلفن عمل کرده و به شما در پیدا کردن راحت‌تر سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند. با رجیستر DNS برای دامنه می‌توانید IP سرور خود را برای دسترسی آسان‌تر کاربران به یک دامنه متصل کنید. در این پست از بلاگ ابر ویراک قصد داریم نحوه رجیستر دامنه و تنظیم DNS را آموزش دهیم. اگر قصد دارید در مورد DNS و ثبت آن در دامنه اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

هنگامی که کاربری دامنه‌ای مانند www.domain.com را تایپ می‌کند، مرورگر او با یک سری از سرورهای نام دامنه ریشه که به عنوان دفترچه مرجع عمل می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کند و آدرس IP مرتبط با آن نام دامنه را ارائه می‌دهد. سپس مرورگر از آن IP برای برقراری ارتباط مستقیم با سروری که وب سایت در آن میزبانی شده است استفاده می‌کند.

به این ترتیب، DNS به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و درخواست‌های کاربر را به آدرس‌های IP تبدیل می‌کند. این چیزی است که به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت به وب سایت‌ها متصل شوند. بدون DNS، افراد باید به جای تایپ کردن نام وب سایت، آدرس‌های IP طولانی را هنگام اتصال به وب سایت‌های دیگر به خاطر بسپارند و وارد کنند.

نحوه رجیستر کردن دامنه

رجیستر کردن دامنه، یکی از مراحل اولیه و مهم در راه‌اندازی سایت اینترنتی شما است. برای رجیستر کردن دامنه و خرید آن، باید بر اساس پسوند اقدام کنید. دامنه‌های .ir را می‌توانید از فروشندگان داخلی یا به طور مستقیم از سامانه irnic خریداری کنید. دامنه‌های دیگر مثل .net یا .com را می‌توانید از فروشندگان داخلی و خارجی تهیه کنید.

پس از خرید دامنه، باید DNS ارائه دهنده خدمات‌هاست خود را برای تکمیل رجیستر دامنه روی آن تنظیم کنید. برای رجیستر کردن DNS روی دامنه باید وارد کنترل پنل فروشنده شده و بر اساس مقادیر اعلامی از سوی سرویس میزبانی، آن را تنظیم کنید. به عنوان مثال برای تنظیم DNS روی دامنه .ir باید از طریق سامانه‌ی ایرنیک اقدام کنید. در ادامه این مطلب روش ست کردن رکورد DNS روی دامنه را توضیح داده‌ایم.

ست کردن رکورد DNS برای دامنه ایرانی

تنظیم DNS روی دامنه برای دامنه‌های ایرانی از طریق سایت nic.ir صورت می‌گیرد. برای این کار وارد پنل کاربری خود در ایرنیک شوید. دامنه‌ای که قصد ویرایش DNS آن را دارید، انتخاب کنید. روی «ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه» کلیک کنید. در صفحه‌ی باز شده نام کارگزار را مطابق با مقادیری که از سرویس دهنده‌ی میزبانی سایت خود دریافت کرده‌اید وارد کرده و پس از پاسخ به سوال امنیتی دکمه اعمال را بزنید. با این کار DNS جدید روی دامنه‌ی ایرانی شما تنظیم شده و وارد فرایند تغییر DNS می‌شود. اعمال تغییر DNS روی دامنه‌های ملی حدود ۴ تا ۲۴ ساعت زمان می‌برد که این مدت به خاطر کش DNS است.

آموزش تنظیم DNS برای دامنه‌های ایرانی

ست کردن DNS برای دامنه بین‌المللی

برای دامنه‌های بین المللی روش تنظیم DNS بستگی به پنل فروشنده‌ای دارد که دامنه را از آن خریده‌اید. البته روش کار به طور کلی شبیه دامنه‌های .ir است. برای ست کردن DNS روی دامنه بین المللی که خریده‌اید، کافی است وارد پنل فروشنده دامنه شوید، دامنه مورد نظر را انتخاب کنید و از بخش تنظیمات DNS مقادیر مرتبط با سرویس میزبانی را وارد کنید. این تغییرات پس از ثبت، با اختلاف حدود ۱ ساعت، اعمال می‌شوند.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ ابر ویراک، نحوه تنظیم DNS روی دامنه را آموزش دادیم. این آموزش در دو بخش برای دامنه‌های .ir و بین‌المللی آماده شد که امیدواریم برای شما مفید واقع شود. در پایان از شما دعوت می‌کنیم قیمت و مشخصات سرویس‌های هاست ابری ابر ویراک را مشاهده کنید. ابر ویراک، با زیرساخت پیشرفته و جدید خود، بهترین خدمات میزبانی برای سرور ابری و وردپرس را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *